Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat."— Presentationens avskrift:

1 Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat

2 Information om undersökningen ScandInfo har under perioden september till november 2012 genomfört undersökningen Lokalt Företagsklimat på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Målgrupp: 70 686 företagare i Sveriges kommuner Metod: webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer Svarsfrekvens totalt: 46% Svarsfrekvens i Åtvidaberg: 47% Resultatet presenteras på: foretagsklimat.se och svensktnaringsliv.se/foretagsklimat i februari 2013 Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommunernas företagsklimat presenteras i april 2013 2 December 2012, Åtvidaberg

3 3 Bakgrundsinformation om deltagande företag (Procent) December 2012, Åtvidaberg

4 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent) December 2012, Åtvidaberg 4

5 Företagarnas kontakter med kommunen senaste året (Procent) December 2012, Åtvidaberg 5

6 Ärende vid företagarnas kontakter med kommunen (Procent) December 2012, Åtvidaberg 6

7 Exempeldiagram 7 Medelvärde 2011Medelvärde 2012Toppkommun Utmärkt Mycket bra Bra Godtagbart Inte helt godtagbart Dåligt Förra årets svar Årets svar Toppkommun December 2012, Åtvidaberg

8 Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen December 2012, Åtvidaberg 8

9 Kommunens arbete och attityder December 2012, Åtvidaberg 9

10 Konkurrens från kommunens verksamheter mot privata företag (Procent) December 2012, Åtvidaberg 10

11 Kommunens arbete och attityder December 2012, Åtvidaberg 11

12 Tillgång på arbetskraft med relevant kompetens December 2012, Åtvidaberg 12

13 Viktiga erfarenheter/utbildningar vid rekrytering (Procent) December 2012, Åtvidaberg 13

14 Attityder till företagande December 2012, Åtvidaberg 14

15 Infrastruktur December 2012, Åtvidaberg 15

16 Viktiga frågor inför framtiden (Procent) December 2012, Åtvidaberg 16

17 Prioriteringsplanen Prioriteringsplanen visar den snabbaste och lättaste vägen till ett bättre företagsklimat i kommunen. Målet är att fler företagare tycker att företagsklimatet är bra, mycket bra eller utmärkt Prioriteringsplanen rangordnar frågeställningarna utifrån förbättringspotential Överst står de egenskaper som har högst förbättringspotential. Prioritera förbättringsinsatser riktade mot dessa frågor för att få bäst effekt på nöjdheten med företagsklimatet i kommunen Längst ner finns kommunens relativa styrkor. Behåll dem! Prioriteringsplanen är en sammanvägning av fyra olika aspekter: Mål: Utgångspunkten är att förbättra företagsklimatet utifrån nuvarande nivå i kommunen Förbättringspotential: Hur mycket resultatet kan förbättras på den enskilda frågan. Vi jämför resultaten med alla andra kommuner för att se vilken nivå som är möjlig att nå Viktighet: Hur stor påverkan den enskilda frågan har på bedömningen av företagsklimatet Relevans: Hur många svarar på varje enskild fråga 17 December 2012, Åtvidaberg

18 Faktorer som bör prioriteras för att förbättra företagsklimatet December 2012, Åtvidaberg Andel positiva: de som svarat Bra, Mycket Bra och Utmärkt Trend: förändring i andel positiva sedan föregående år 18

19 Attityder till företagande Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Åtvidaberg 19

20 Service och infrastruktur Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Åtvidaberg 20

21 Dialog och information Andel positiva (bra-utmärkt) December 2012, Åtvidaberg 21

22 Tillgång på arbetskraft med relevant kompetens December 2012, Åtvidaberg 22

23 Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen December 2012, Åtvidaberg 23

24 Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sverige December 2012, Åtvidaberg 24

25 Sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sverige December 2012, Åtvidaberg 25


Ladda ner ppt "Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat."

Liknande presentationer


Google-annonser