Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning."— Presentationens avskrift:

1 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning om företagande

2 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2 Om undersökningen Barometern 2012 Attitydundersökning 13 000 svarande 18-70 år Stratifierat underlag Genomförts tidigare

3 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 3 Dagens presentation 1.Viljan att vara företagare 2.Vad styr viljan? 3.Förändringar över tid

4 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 4 Andel företagare av sysselsatta

5 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 5 Skulle du kunna tänka dig bli företagare?

6 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 6 Vad vill du helst vara, företagare eller anställd?

7 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 7 Sammanfattningsvis

8 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 8 Vilka hinder ser du med att vara företagare?

9 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 9 Vilka fördelar ser du med att vara företagare?

10 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 10

11 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 11 Vad styr viljan att vara företagare?

12 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 12 Vet du vart du kan vända dig?

13 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 13 Vart skulle du vända dig?

14 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vända sig till Nyföretagarcentrum Kvinnor53 % Män44 % Utländsk bakgrund52 % Svensk bakgrund48 % 18-30 år36 % 31-55 år46 % 56-70 år54 % 14

15 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 15 Svårt att starta företag?

16 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 16 Attityd till företagande i kommunen

17 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 17 Ser fördelar med att vara företagare

18 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vilka vill vara företagare? De som vet vart man kan vända sig för information 18 De som ser fördelar med att vara företagare De som ser en positiv attityd i kommunen eller hos släkt och vänner De som har uppfattningen att det är enkelt att starta

19 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 19

20 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 20 Förändringar över tid

21 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändringar över tid Fler har kunskap om företagande 21 Mindre förändringar i för- och nackdelar under åren Fler har fått en positiv uppfattning av befintliga företagare Den egna attityden till företagande är mer positiv

22 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 22

23 SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fortsätt informera och främja –Samarbete mellan olika främjandeaktörer Målgruppsanpassa arbetet –Olika målgrupper har olika behov Fortsätt anpassa främjandesystemet och regelverken –Hur vill personer driva sitt företag? Följ upp negativa faktorer med att vara företagare –Konkreta problem och föreställningar om företagande 23 Hur kan myndigheterna arbeta


Ladda ner ppt "SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning."

Liknande presentationer


Google-annonser