Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Folkhälsoansvariga, KPR/LPR representanter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Folkhälsoansvariga, KPR/LPR representanter"— Presentationens avskrift:

1 Folkhälsoansvariga, KPR/LPR representanter
Soft Center

2 Frågor? Primärvårdens ansvarsområde? Tankar idag och framtid?
Bemanning: läkare och nya tankar om att begränsa hyrläkare, specialist ssk? Äldrevårdsmottagning: var, funktion? Journalsystemet: koppling sluten vård- primärvård – kommun? Patientavgifter Hur klara trycket i västra Blekinge och oron där om hur man söker vård? Bedömningsbilar, tillgång och kompetens? Levnadsvanemottagning, syfte för vem remiss?

3 Primärvårdens uppdrag enligt uppdragsbeskrivning och regelbok Hälsoval Blekinge

4 Möjligheter och utmaningar för vården
Patientmedverkan Nöjda trygga patienter ”Effektiv vård” G Stiernstedt Stöd av eHälsa Processarbete i samarbete mellan landsting och kommun Attraktiva arbetsplatser Rätt använd kompetens Minskat beroende av hyrpersonal Forskning Identifierade behovsgrupper med ökat vårdbehov Nya behandlingsmetoder Sjukdomsförebyggande insatser ”Framtidens hälso- och sjukvård” …..framåt för vården Utbildningsenhet Mobil läkarbil Ny öppenvård Följ processerna ”Radera” ut gränserna IT - med ”vett” Forskning- och utveckling Nyanländas erfarenhet och kompetens Flexibla lokalytor för morgondagens uppdrag Miljöarbete Arbetstider Annat ledarskap (delat) Kortsiktig och långsiktig planering Möjligheter och utmaningar för den offentliga primärvården Primärvårdens framtida uppdrag? ”Effektiv vård” Tillgänglighet, förtroende och trygghet Vård efter behov Task shifting (fördelning av arbetsuppgifter) Yttre gränser - vad kan vi respektive vad kan vi inte utföra? Tid, Anseende och stolthet Professionella gränser Arbetsmiljö, fysisk- och psykosocial Framtidens hälso- och sjukvård Rekrytering ehälsa Asyl- och nyanlända Ny ekonomisk styrmodell Psykiska hälsan Hyrläkarberoende Pensionsavgångar

5 Perspektiv Hela människan genom vården…. möten i en miljö för alla…
Invånare Patient Kompetens lärande Ekonomi Miljö och hållbarhet Interna processer

6

7

8

9

10

11 Vi vill… rekrytera fasta läkare bli fria från hyrläkarberoendet
skapa delaktighet - både från de som ger vård och får vård låta verksamheterna styra mer få ekonomiska förutsättningar kunna erbjuda befolkningen nära till trygg och säker vård skapa trygghet för alla arbeta i enkla och tydliga processer på försök starta några av vårdcentraler som blir styrande i vården utreda jouruppdraget ge tid att skapa samarbete både internt och externt

12 Psykisk hälsa

13 Satsa mer på primärvården!
Göran Stiernstedt: Nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvård. Lämnade till regeringen betänkande Satsa mer resurser på primärvården och integrera den med sjukhusvården. Det finns inget land som har så liten del av läkarkåren i primärvården som Sverige har Ett sjukhustungt system Jämförelse med andra sjukhus i Norden så har de svenska sjukhusen fler läkare I den mån man har nya resurser så måste man i första hand satsa på primärvården Integrera primärvården och sjukhusvården i mycket större omfattning än man gör i dag Utredningens uppgift är att föreslå åtgärder så att professionernas tid och engagemang tillvaratas så effektivt som möjligt. Patientnytta, minskad administrativt arbete och en mer kostnadseffektiv vård ska genomsyra förslagen

14 FÖRSLAG Huvudprincip - öppenvård Förstärkning av primärvården
Förslag - lagstiftning med en nationellt utformat uppdrag för primärvården Tydligare akutuppdrag, lättillgänglig primärvård dygnet runt Remisskrav för akut hälso- och sjukvård Allmän primärvård - motsvarar den nuvarande primärvården Riktad primärvård - vårdval för äldre med omfattande behov - gemensamt med kommun, socialtjänst, primärvård Resursomfördelning från sjukhusvård till primärvård, nödvändig Vårdgarantin - professionsneutral, medicinsk bedömning inom tre dagar Utgå från: Vad kan göras för att öka nyttan för patienten, öka personliga kontinuiteten, rätt fördelning av arbetsuppgifter Planera ökad effektivitet ska nyttiggöras Nationell hälsobibliotek- med kliniskt kuskapsunderlag ST-tjänstgöring inom primärvården för specialister som regelmässigt samverkar med primärvården

15 Utmaningar inför framtiden - Kostnadsökningstakten är hög och långsiktigt ohållbar.
Allt fler och allt sjukare patienter kan omhändertas i öppen vård Integrationen mellan primärvård och sjukhus och mellan landsting och kommun är svag. Skillnaderna mellan landstingen när det gäller både resultat och kostnader är fortsatt stora. Föreslår att den nationella styrningen förstärks. Brister när det gäller effektiviteten i vården Resursbrist sällan problemet men resurserna används fel. Personalen gör fel saker och får svagt stöd i det dagliga arbetet, bristerna i verksamhetsstöd Stor outnyttjad potential i att använda digitaliseringens möjligheter Skyldighet för landstingen att samverka när det är motiverat av kvalitets- eller effektivitetsskäl, till exempel gemensamma investeringar i verksamhetsstöd.

16 Rekommendation Styrningen behöver andas mindre av kontroll och mer av tillit till personalens förmåga. Grundprincipen är vård nära befolkningen, via öppen vård. Sluten vård kan utföras även utanför sjukhus, exempelvis i patientens hem. Primärvårdens uppdrag tydliggörs: Patientens första kontakt med vården dygnet runt, ”remiss” krävs för akutbesök på sjukhus En omfördelning av resurser från sjukhusvård till primärvård genomförs Primärvård som avser äldre med omfattande behov ska utföras gemensamt med kommunens vård och omsorg Landsting och kommun ska gemensamt resursplanera för denna grupp patienter. Vården ska vara proaktiv i stället för som i dag reaktiv. Obligatoriskt vårdval avskaffas för gruppen. I stället ges möjlighet för kommun och landsting att erbjuda vårdval för den sammanhållna vården – val av någon som ”tar hand om hela mig” Det finns stor effektiviseringspotential Utgå från patientens behov och kontinuitet Ta fram innovativa arbetstidslösningar Det finns ett antal utmaningar att ta tag i. Detta kan bara ske genom nära samverkan mellan inblandade parter, det vill säga patienter, professioner, staten samt kommuner och landsting

17 Strategi Den som söker primärvården möter rätt person
vid rätt tidpunkt och med rätt kompetens för att tillfredsställa befolkningens vårdbehov samt förebygga ohälsa i samverkan med övriga aktörer.

18 Mål - Invånare/patient perspektivet
att invånare och patienter upplever sig: delaktiga, informerade, trygga och har förtroende för primärvården. att verksamhetens kunskap om befolkningens behov ska öka. att ha en god tillgänglighet till vård som är säker med hög kvalitet och respektfullt bemötande med omtanke och respekt med en helhetssyn

19 Mål - Verksamhet att en god hälso- och sjukvård bygger på metoder som är baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.  att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling. att utveckla samverkansprocesser med patienten i centrum. att systematisk analysera, följa upp, utvärdera, utveckla och förbättra. att ha en hög tillgänglighet att stimulera samverkan och bidra till utveckling

20 Mål - medarbetare att medarbetare ska trivas, vara intresserade, ta ansvar, känna sig delaktig och utvecklas i primärvården att stimulera kreativitet och innovation med invånaren och patienten i fokus att utveckla och tillvarata kompetens att teamsamverka och samarbeta att delta i forskning och utveckling KASAM - känslan av ett sammanhang

21 Mål ekonomi att styrinstrumenten ska bidra till ekonomisk stabilitet och en ekonomi i balans. att kostnadsmedvetenhet och kontroll ska ge effektiva verksamheter.

22 Mål och verksamhetsnytta
Nöjda och trygga patienter Hög tillgänglighet Bra flöden Identifierade behovsgrupper ex psykisk ohälsa, diabetes, asyl, astma/kol multisjuka äldre etc Stöd av eHälsa Gemensamt processarbete och mål Patientmedverkan Goda medicinska resultat Sjukdomsförebyggande insatser Attraktiv arbetsplats Rätt använd kompetens Minskat beroende av hyrpersonal Verksamhetsuppföljning Forskning

23 Tio utmaningar för Landstinget Blekinge
Befolkningsförändringar Kvalitet Ojämlik hälsa Kompetens Folksjukdomar Tio utmaningar för Landstinget Blekinge Global sårbarhet Hållbarhet Maktförskjutning Medicinsk utveckling Förväntningar

24 Patientavgifter 2017

25 Telefontillgängligheten Utmaning att räcka till
Tillgänglighet för de med upplevd ohälsa Balans mellan telefonrådgivning och besök Använda resurserna på bästa sätt God arbetsmiljö Uppfylla vårdgarantin Uppmärksamma förbättringar Hantera utmaningen Analysera flöden Bemanningsplanering Variation i arbetet Fortbildning Tillgänglighet till alla professioner Samverkan E-hälsotjänster

26

27 Äldrevården i primärvården
Den samlade uppfattningen är att verksamheterna får mycket uppskattning från såväl patienter, anhöriga som medarbetare. Patienterna är mycket nöjda med tillgängligheten, vården och tiden som erbjuds. Anhöriga uttrycker uppskattning och att det inger trygghet även för dem. Direktnummer samt att de har kontakt med särskilt utsedda personer på vårdcentralen inger trygghet och kontinuitet. Patientsäkerhet är av största vikt och här utvecklas den på bästa sätt. Arbetet är under utveckling och vårdcentralerna har kommit olika långt i arbetet med äldrevård.

28

29

30 Socialstyrelsens föreskrifter för samordnande vårdplanering för insatser av vård och omsorg från kommun och/eller landsting Landstinget och kommunerna i Blekinge utökar sitt samarbete för att förbättra Din vård Du som patient/vårdtagare har rätt till en god och säker vård och omsorg Du har rätt till bästa möjliga vård oavsett var eller av vem vården ges Därför är det viktigt att de uppgifter som behövs för att planera din vård och omsorg finns tillgängliga och kan skickas mellan Blekingesjukhuset, kommunen och primärvården För att uppgifterna skall kunna skickas behövs Ditt godkännande

31 Patientlagen Syftet med patientlagen, som trädde i kraft den 1 januari 2015, är att stärka och tydliggöra patientens ställning, samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Den nya lagen innehåller flera nya rättigheter för patienterna och ett starkare krav på vården att informera patienten på en rad olika områden och göra denne delaktig i sin egen vård. Informationsplikten gentemot patienten utvidgas och förtydligas. Patienten ska ges möjlighet att välja utförare av offentligt finansierad primärvård och öppen specialiserad vård i hela landet. Det klargörs att hälso- och sjukvård som huvudregel inte får ges utan patientens samtycke. Patientens möjlighet att få en ny medicinsk bedömning utvidgas. I övrigt innehåller den nya lagen motsvarigheter till nuvarande bestämmelser

32 Oberoende av hyrpersonal
Ett nationellt projekt har startats som ska stödja arbetet med att minska beroendet av inhyrd personal i alla landsting och regioner Målet är att få ett oberoende av inhyrd personal genom åtgårder som skapar stabila och kontinuerliga läkar- och sjuksköterskekontakter Definitionen av oberoende är att Blekinge senast den 1 januari 2019 har en stabil och varaktig bemanning med egna medarbetare för den löpande verksamheten

33 Alla landsting och regioner står bakom satsningen – uppdraget kommer från landstings- och regiondirektörerna. Det finns en nationell samordning i form av ett nationellt projekt som stödjer landstingen och följer upp hur arbetet går. Satsningen innehåller ett omfattande åtgärdspaket som bygger på framgångsrikt arbete inom psykiatrin i Västra Götaland där man blev oberoende av hyrpersonal.

34 Primärvårdens handlingsplan

35

36

37 Samarbete med övriga i landsting och kommun, fokus Karlshamn, akutavdelning samt jourverksamhet
Digital teknik ex boka själv, digital vårdcentral, KBT på nätet Utbildningsvårdcentral Uppdrag psykisk hälsa Göran Stiernstedts utredning ”Effektiv vård” Läkarbilen Översyn av regelboken Konferens den 4 maj Utbildning asyl och integration


Ladda ner ppt "Folkhälsoansvariga, KPR/LPR representanter"

Liknande presentationer


Google-annonser