Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!"— Presentationens avskrift:

1 orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara! 42301224

2 Uppstart förstelärarnätverksträff __________ 15 september 2016

3 orebro.se Program för dagen 13:00 Inledning 13:15 -14:15 Erik Änghagen Utmanande undervisning som ger tydlig effekt på lärande 14:15 Övning ”den medvetna praktikern” 15:00 Fika 15:15 -16:30 Basgrupper utifrån uppdragsspecifika grupper, arbete kring Hargreaves artikel, ”Hög tid att sluta sig samman”.

4 Utvärdering av samarbete med KU __________ Läsåret 2015/16

5 orebro.se Återblick-arbetsgång träffarna fokus på 3 delar: basgrupp, verktyg för kollegialt lärande samt delaktighet kring förstelärararens roll Träff 1 9 sep Vi är bra Träff 2 5 nov Tillsammans Träff 3 20 jan Förändring Träff 4 21 april Fortsätt… -Summering och analys -Återkoppling till processledningsgruppen -Planering av nätverksträffar -Omvärldsbevakning

6 orebro.se Utvärderingen Under sista nätverksträffen fick ni svara på en enkät om hur ni upplevt resultatet av de gemensamma träffarna (43 av 60 har svarat) Utvärderingen visar att nätverksträffarna har bidragit till att stärka förstelärarnas roll på olika sätt, dels genom erfarenhetsutbyte och verktyg men även genom föreläsningar, diskussioner och goda exempel på hur försteläraruppdraget kan organiseras.

7 orebro.se Vinster med nätverket Tid för reflektion Positiv energi genom att träffa goda lärarkrafter Stärkts och blivit tryggare i min roll som förstelärare genom samtal med andra, se att man är på rätt väg, ökat självförtroende i rollen. Ökad förståelse för uppdraget genom litteratur, föreläsningar, input från hur andra skolor gör. Att samlas på detta sätt lyfter vikten av uppdraget. Tagit del av bra idéer, sprida kunskap, öppna diskussioner om min roll, att få en bild av vilka vi är och vilka utvecklingsarbeten som pågår.

8 orebro.se Mer av/mindre av i fortsatta nätverksträffar? Att alla har tid att komma, mindre av heldagar, svårt att komma ifrån = kortat ned till halvdagar alla träffar Grupper med gemensamma uppdrag kring specifika områden där vi kan få igång nätverkandet även mellan träffarna = check på den! Mer tid tillsammans med rektorerna = obligatorisk närvaro till två av 4 träffar Kombinationen av input av föreläsning och direkt efter en stund tillsammans med rektorer och förstelärare tillsammans i grupper för att reflektera över hur vi gör och kan förändra i vår verksamhet = bra idé, det ska vi testa i år!

9 orebro.se Fler föreläsningar och litteratur = ja, har bjudit in föreläsare samt fortsätter med Pers bok Handledning i att leda kollegor som inte är så förändringsbenägna = att få med alla på tåget Onsdagseftermiddagar – skapa tid för specifika områdesträffar =Oklart Goda exempel på skolutveckling = föreläsare inbokad kring detta, finns det fler exempel hos er? Fokus på resultat = har planerat innehåll där detta ska ingå Mer fokus på klassrummet-didaktik = denna dag startar med det!

10 orebro.se Undervisningen, den skickliga läraren, kap 6 Per Kornhall ”Bra undervisning är en kombination av skicklighet i att leda och att leda olika former av lärande” Lärares förväntningar på sig själva och effekten av sin egen undervisning är viktig. Lär känna din påverkan! Per Kornhall ”Förstelärare, en handbok”

11 orebro.se Den skickliga läraren kan hantera följande dimensioner: Ett stödjande och omhändertagande klassrumsklimat En innehållslig struktur orienterad i riktning mot lärandet Ett sammanhållet innehåll Ett reflekterande samtalsklimat Praktiska övningar och tillämpningsövningar, gärna där eleverna kan arbeta tillsammans Bygga upp elevernas engagemang i uppgifterna Strategisk undervisning, det vill säga läraren modellerar och därefter instruerar elever i lärande och självregleringsstrategier Målorienterad bedömning Förväntningar på att undervisningen ger effekter Att eleverna förstår vad undervisningen syftar till Håkansson & Sundberg (2012) Utmärkt undervisning

12 orebro.se Erik Änghagen, en medveten praktiker som tror på effekterna av sin undervisning! På vilket sätt har du blivit en bättre lärare efter programmet? - Det ökade medveten om vad det är jag gör under en lektion. Oavsett hur länge man har jobbat så måste man anstränga sig för att nå alla elever.

13 orebro.se Självskattningsövning ”Den medvetna praktikern” (10 min) Rosa : Stort utvecklingsbehov! Jag behöver mer kunskap och inspiration från andra om detta! Orange : Jag gör delvis idag men vill göra mer av! Grön : Jag känner mig trygg med detta och delar med mig till andra genom goda exempel!

14 orebro.se Diskussion utifrån övning ”den medvetna praktikern” (20 min) Jämför gruppens skattning med varandra? Vilka skattade Ni som styrkor? (Grön) Delge goda exempel! Vad skattade Ni som utvecklingsbehov? (Gul/Rosa) Jämför? Hur kan Ni utveckla er undervisning utifrån listan och Eriks föreläsning?

15 orebro.se 15.00-15.15 Fika

16 orebro.se Grupp 1 ”Kollegialt lärande” Carin A, Sofie H, Daniel, Anna B, Eva T, Per, Åke, Anders H Grupp 2 ”Internationalisering” Magnus, Anja, Mattias, Weronica, Magdalena, Liselotte, Erland Grupp 3 ”Hälsa” Kenth, Anna, Therese M, Mårten Grupp 4 ”Matematik” Torbjörn, Magnus Å, Pernilla, Gudni, Bodil, Ola Grupp 5 ”Läs och skriv” Maria L, Helena S, Anne Sofie, Maria K, Camilla, Anna Karin, Therese, Lisa F Grupp 6 ”Formativ bedömning” Elisabeth, Annika, Annelie, Ulrika, Grupp 7 ”IT” Martin, Christer, Christer, Peter, Joacim, Anders, Petronella, Sara

17 orebro.se Basgrupper utifrån Hargreaves artikel ”Hög tid att sluta sig samman” Läs artikeln ”Hög tid att sluta sig samman” http://forstelarareorebro.weebly.com/http://forstelarareorebro.weebly.com/ Diskutera följande frågor i din grupp. Utse en samtalsledare och en person som för anteckningar. Anteckningarna ska sedan publiceras på portalen i respektive grupp. Delge varandra hur ni arbetar och tänker kring ert gemensamma uppdrag. Identifiera också hur ni samarbetar idag på era skolor. Hur ser normen ut kring kollektivt ansvar för deltagande och resultat på din arbetsplats? Vad krävs för att gå från förhållningssättet ”min skola, mina elever, till vår skola och våra elever”? Utgå från punkt 3 där ”handling ger fokus och mening och får idéer att utvecklas och finputsas.” Vad kan ni göra mellan träffarna för att stärka lärandet i er grupp? Hur kan ni använda portalen för att synliggöra detta. Utgå från punkt 5. Hitta styrkorna i ditt nya team- gå laget runt och beskriv dina styrkor och egenskaper som gruppen kan ha nytta av under året. Några är idésprutor, några är bra på att organisera och genomföra. Hitta ett sätt som gör att alla kan bidra på ett effektfullt sätt! Utgå från punkt 6. Diskutera vad du vill få ut av den här gruppen så ni får en gemensam riktning. Exempelvis delge litteraturtips, workshops, metoder, redskap.

18 orebro.se Nätverksträffar Conventum 2016/2017 Torsdag 15 september 13-16.30 Onsdag 16 november 13-16.30 (rektorer med) Torsdag 26 januari 13-16.30 (rektorer med) Torsdag 27 april 13-16.30 Nästa träff onsdag 16 november: Lena Göthe: Att stärka medvetenhet, förhållningssätt samt metoder hos förstelärarna när det gäller att agera processledare i ett cykliskt lärande om elevers lärande.


Ladda ner ppt "Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!"

Liknande presentationer


Google-annonser