Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nationell homologeringsrutin för Gr-H. Nationell homologering Privatperson eller företag kan stå som ansvarig för en nationell homologering. Företag skall.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nationell homologeringsrutin för Gr-H. Nationell homologering Privatperson eller företag kan stå som ansvarig för en nationell homologering. Företag skall."— Presentationens avskrift:

1 Nationell homologeringsrutin för Gr-H

2 Nationell homologering Privatperson eller företag kan stå som ansvarig för en nationell homologering. Företag skall namnge kontaktperson Biltillverkare eller svensk importör skall alltid godkänna att homologeringshandling får upprättas. (varumärkeskrav) Grundhomologering får innehålla ett s.k. tävlingstillägg. Oavsett vem som ansvarar för att grundhandling upprättas får annat företag/privatperson addera ytterligare tävlingstillägg. Efter godkännande av grundhomologering äger SBF rätten till handlingen och kan kopiera/sälja kopia till annan förare/team

3 Rutin för nationell grundhomologering Ett förslag på bilmärke som önskas homologeras inskickas till SBF:s tekniska kommitté med information om variant/typ samt information om ansvarig för homologeringsutförandet. Informationen skall innehålla Namn (för företag även kontaktperson), adress, telefonnummer samt organisationsnummer/personnummer. TK godkänner förslaget och skickar mall för homologeringshandling. Den ifyllda mallen skickas in för godkännande

4 Rutin för nationell grundhomologering Faktura skickas till ansvarig och när avgiften är betald bokas tid och plats för teknisk kontroll av bil och ev. tillägg. SBF representant utför kontrollen. Tekniska kommittén fastställer/godkänner homologeringen och ett exemplar, stämplat/hålslaget tillsändes ansvarig kontaktperson och SBF dokumenterar handlingen i internt datasystem.

5 Rutin för nationell tilläggshomologering Begäran om tilläggshomologering inskickas till SBF:s tekniska kommitté med information om vilken/vilka detaljer som önskas homologerade samt vilken homologeringshandling som skall kompletteras, samt information om ansvarig för tillägget. Informationen skall innehålla Namn (för företag även kontaktperson), adress, telefonnummer samt organisationsnummer/personnummer. TK godkänner förslaget och skickar mall för tilläggshomologering. Den ifyllda mallen skickas in för godkännande Faktura skickas till ansvarig och när avgiften är betald bokas tid och plats för teknisk kontroll av bil och ev. tillägg. SBF representant utför kontrollen. Tekniska kommittén fastställer/godkänner homologeringen och ett exemplar, stämplat/hålslaget tillsändes ansvarig kontaktperson och SBF dokumenterar handlingen i internt datasystem.

6 Artiklar som får homologeras Motor och transmission Insugningsrör. o Endast modifierat fäste för alternativt spjällhus Grenrör o Endast stål eller gjutjärn får användas Förstärkta motorfästen o Får ej ge förändrad motorposition Förstärkt original växellådshus Svänghjul o Endast stål får användas

7 Artiklar som får homologeras Bromsar Bromsskiva o Stål eller aluminium, ej karbon eller kolfiber. Bromsok Hållare (centrum) för bromsskiva Pedalställ Bromsvåg Hydraulisk handbroms o Inklusive låsning för blockering


Ladda ner ppt "Nationell homologeringsrutin för Gr-H. Nationell homologering Privatperson eller företag kan stå som ansvarig för en nationell homologering. Företag skall."

Liknande presentationer


Google-annonser