Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

anledningar till att samarbeta

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "anledningar till att samarbeta"— Presentationens avskrift:

1 700 000 anledningar till att samarbeta

2 AGENDA 12.00 Lunch och incheckning Start, genomgång agenda Kort presentation deltagande klubbar Bakgrund, syfte och målsättning - en starkare och utvecklad Hockeyetta - utvecklad dialog med SIF Marknaden och våra kommersiella förutsättningar - publik, sponsorer och partners - försäljning och inköp Fika NYA intäkter - Sportsverige/Newsme - nya websidor Budget, organisation och stadgar Diskussion och beslut Slut

3 DELTAGARE Björklöven Borlänge Botkyrka Brunflo Enköping Falu Grästorp
Helsingborg Huddinge Hudiksvall Järfälla Kallinge/Ronneby Kiruna Kramfors-Alliansen Kristianstad Kungälv Lindlöven Mariestad Mörrum Nacka Nybro Nyköping Olofström Piteå Skövde Sundsvall Surahammar Teg Tierp Vallentuna Vimmerby Vännäs Vita Hästen Väsby Västervik Wings Åker/Strängnäs Örnsköldsvik Östersund

4 BAKGRUND SYFTE MÅLSÄTTNING
Samordning och enighet mellan oss föreningar skapar förutsättningar för för en starkare Hockeyetta och utveckling inom: Marknad Organisation Inköp Dialog med SIF Seriesytem Villkor MÅLSÄTTNING Efter dagen skall ramen vara satt för: Bildande av ett gemensamägd organisation, vilket skapar en plattform för utveckling Inriktning organisation och budget Inriktning för samarbetsavtal med partner för produktion och försäljning

5 BAKGRUND SIF (Svenska Ishockeyförbundet) har länge arbetat för att få ordning och reda inom svensk hockey i allmänhet och inom Elithockeyn i synnerhet. Svensk Elithockey; Tre Kronor, Junior Kronorna, Elitserien, HockeyAllsvenskan samt J-20 Super Elit. Division 1: Är tyvärr något som Gud glömt! Ingenting har hänt eller skett på flera decenier! Rättvis fördelning av intäkter till svensk hockey Klargörande av mediaavtal och TV- och andra rättigheter, som resulterar i bättre villkor för division 1 föreningarna. Det är mot den bakgrunden vi nu samlats här idag för att flytta fram vår position och för att bli en del av svensk hockey där vi vill vara delaktiga och också arbeta aktivt för en positiv framtid och utveckling.

6 FÖRBUNDSSERIER ELITSERIEN SHL (Sweden Hockey League)
HOCKEY-ALLSVENSKAN HOCKEYALLSVENSKAN J-20 SUPER ELIT SIF (Svenska Ishockeyförbundet) RIKSSERIEN DAMER DIVISION 1 (HOCKEYETTAN)

7 ELITLICENS För att få spela i förbundsserien division 1 kommer snart krav att ställas på klubbarna gällande arenor, juniorlag, organisation och ekonomi. Hur ser kraven ut? - Positivt ekonomiskt resultat inom 2 år - Bemannat kansli varje dag - Juniorlag (J-18 och eller J-20) - Godkänd ishall - mm Vad händer om klubben i dagsläget inte uppfyller kommande krav? Förslaget kommer med all sannolikhet att resultera i att klubbar som inte uppfyller kravspecifikationen, kommer att ersättas av andra klubbar. Antalet lag kommer minska, men dispenser kommer att delas under en övergångsperiod

8 MARKNADEN personer löste biljett till division 1-serierna och PO/Kvalserie Rikstäckande – lag utspridda från norr till söder Växande mediebevakning – vem äger rättigheterna?! Åskådarna är en attraktiv kundmålgrupp Plantskola för talanger åt HockeyAllsvenskan och Elitserien Bred folklig förankring. Tusentals ungdomsspelare och hundratals ideellt arbetande föräldrar ger ett stort CSR-värde Minst 20 hemmamatcher per lag över en säsong ger många exponeringstillfällen Vi gör tillsammans inköp av material, teknisk utrustning, transporter, souvenirer, tjänster och konsumtionsvaror för minst 50 miljoner kr/år

9 TV-SÄNDNING HockeyEttan Allmännyttiga fastighetsbolag TV-produktion
Kommunens webbsida - innevånarna Hockey match TV-sändning Borta lagets kommun mm Supporters – Fans - Övriga Spelbolag

10 Nationella sponsorer och samarbetspartners
STRUKTUR Div 1 föreningar Publik Lokala sponsorer Hockeyettan AB Inköp $ $ TV-produktion $ hockeyettan.com ettancoachen.com $ Newsme AB Nationella sponsorer och samarbetspartners Everysport Hockeysverige Eliteprospect

11 NEWSME Mediaföretag med inriktning på digitala sportnyheter, resultatservice, statistik och interaktion Driver idag bl.a. Hockeysverige.se, Eliteprospects.com och Everysport Egen försäljning av digital annonsering mot UB/vecka genom eget säljbolag - Sportsverige AB Utvecklar digitala plattformar genom eget teknikbolag – Menmo AB Skräddarsydda biljettsystem – Nortic AB Driver idag externa plattformar åt bl.a. Svensk Elitfotboll och Ettanfotboll (SEFE)

12 NEWSME + ETTANHOCKEY Hockeyettan AB hockeyettan.com ettancoachen.com
Newsme AB Everysport Hockeysverige Eliteprospect

13 hockeyettan.com Gemensam webbplattform för alla klubbar i division 1
Sidan byggs, utvecklas och administreras av Newsme AB Innehåll: nyheter, övergångar, laguppställningar, nationella bloggar och krönikor, highlights, live-TV, bildspel, lokala bloggare samt feed från lokaltidningar Försäljningen av annonsutrymme sker via Newsme och Hockeyettan AB Potential – UB/vecka annonsvärde ca 1 MSEK per år.

14 ettancoachen.com Managerspel där publik och supportrar kan ta ut sina egna lag från de olika division-1-serierna. Produkten utvecklas och administreras av Everysport Spelare tilldelas poäng för mål, assist, utvisningsminuter, räddningar och utmärkelser i ”Veckans Lag” på ettanhockey.com. Alla registrerade spelare i division 1-trupperna görs tillgängliga. Varje vecka kan coachen göra 1 eller 2 byten i sitt lag, vilket skapar interaktivitet och flexibilitet Två tävlingsomgångar per säsong – grundserie samt Allettan/PO/Kval och fortsättningsserierna Varje lag kostar 100 kr som betalas via SMS. Intäkten delas mellan Hockeyettan AB och Newsme. Varje förening hjälper till med marknadsföring på egna hemsidor och på arenorna.

15 ettancoachen.com

16 Eliteprospects.com Profilering på ensklida spelare och laguppställningar Profilering för nationella sponsorer Möjlighet till försäljning till lokala annonsörer Möjlighet till inbäddning av statistik på klubbarnas hemsidor Delning av annonsintäkter mellan Newsme och Hockeyettan/klubbar

17 Everysport.com Sportcommunity för supportrar
Logga in och följ ditt lags liverapportering från läktaren, soffan eller på tåget Mixad publicering av kommentarer, bilder och videoklipp från publik och klubbens rapportör Möjlighet att sponsra liverapportering Bygger intresse och ökar interaktionen omkring både hemma- och bortamatcher En “second screen” för åskådare på läktaren eller framför websändningar

18 BUDGET år 2 INTÄKTER Medlemsavgifter 50*5’ 250.000 Huvudsponsor
50*5’ Huvudsponsor 1*1.000’ Första femman 5*400’ Spel- och mediarättigheter 1.000’ Ettancoachen 5.000* Övriga intäkter 750’ kr KOSTNADER Personal 300’ redaktör 400’ admin 700’ VD Övriga kostnader 200’ Provision sälj- och produktionspartner 650’ kr

19 BUDGET RESULTAT Intäkter 5.250.000 Kostnader 2.250.000 3.000.000 kr
Att dela ut eller återinvestera?

20 ORGANISATION Förslag: Kjell Nilsson, ordf Ove Marklund Magnus Holmvall
John Falck Ronny Glysing Johan Karlsson Jonas Nilsson Interimsstyrelse Arb. grupp Marknad Arb. grupp Sport Arb. grupp Inköp Niklas Digersten Nils Ekmark Mikael Fränckel Myggan Wallin Markus Åkerblom Lars Jörbrink Mats Johansson

21 DISKUSSION 5 min per bord - Vad är BRA? - Vad är MINDRE BRA?
- TILLÄGG? - NÄSTA STEG?

22 DISKUSSION Reflektioner:
Hur presenterar vi produkten, och hur säkerställer vi kundens förväntan på kvalité? Hur påverkar seriesystemets utformning förutsättningarna? Kan lyckade koncept för lokala nätverk utvecklas i region- eller nationellt perspektiv? Profilering/Varumärke – hur påverkar de olika föreningarnas förutsättningar? Den plattform utifrån vilken man kommunicerar måste hålla hög kvalité. Lex Hockeyligan Hur snabbt kan vi komma igång? Pressmeddelande? ASAP Ett språkrör – kommunikationsplan såväl internt mot klubbarna som mot externa intressenter? Hur många klubbar vill vara med? Hockeyettan skapar förutsättningar för forum och nätverk mellan olika funktioner i klubbarna! Rollen som motpart till SIF. Hur påverkar Hockeyettan regioner/distrikt Vi kommer bli en stark röst i svensk ishockey Styrelsens arbetsordning – tidsatt, distinkt handlingsplan

23 BESLUT Beslut: Interimsstyrelsen är bildad Interimsstyrelsens uppdrag
Interimskonto där varje medlem sätter in ett acconto om SEK 2.000 Sätta tidsatt handlingsplan med arbetsordning Hålla årsmöte sön 19 aug, skicka kallelse med dagordning Leda arbetsgrupperna Skicka ut pressrelease Utarbeta förslag till stadgar Utarbeta förslag till organisation Utarbeta förslag till budget Utarbeta förslag till samarbetsavtal externa partners


Ladda ner ppt "anledningar till att samarbeta"

Liknande presentationer


Google-annonser