Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avHelena Magnusson
1
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg
2
22015-10-02 Syfte med planen Att ge en strategisk och övergripande bild av utvecklingsbehoven för prognoser och samhällsekonomiska kalkyler inom transportområdet
3
32015-10-02 Mål för utvecklingsinsatserna Mer korrekta resultat Öka trovärdigheten i kalkylerna Tydliggör vad som inte ingår i kalkyler Öka jämförbarheten mellan åtgärder och över tiden Fånga mer av effekter som i dag är utanför kalkylen Möjliggör kalkyler för fler tillämpningsområden Snabbare billigare och säkrare analyser Möjliggör snabbare, billigare och säkrare analyser Tillämpa samhällsekonomiska kalkyler tidigare i planeringsprocessen Tydligare, begripligare och mer pedagogiska redovisningar
4
42015-10-02 3 parallella utvecklingsprocesser Ta vara på det vi har – befintliga metoder fungerar bra för många tillämpningar om det används på rätt sätt Förbättra det vi har – många av svagheterna kan hanteras genom att skruva på befintliga modeller Nya funktioner – kan kräva principiella överväganden och/eller stora insatser
5
52015-10-02 Planens tre delar Förvaltning och användning Förbättring av befintliga modeller och metoder Nya områden
6
62015-10-02 Prioriterade områden Förvaltningen av modellerna – en absolut förutsättning för enhetlig och effektiv tillämpning Nyttan av åtgärder som minskar tågförseningar – kan ge stora nyttor, men effektsambanden är osäkra Nyttan av åtgärder som flyttar gods mellan trafikslag – osäkra nyttoberäkningar p.g.a. jämförelsevis osäker statistik, osäkra prognoser, osäkra värderingar Stadsmiljöeffekter – viktigt argument för många åtgärder, t.ex. förbifarter, men svårt att värdera Regional utveckling – ofta förekommande argument, om än med något varierande innebörd, som behöver belysas och förklaras bättre.
7
72015-10-02 Prioriterade områden (2) Bilparksmodell och modell för bilinnehav – kopplingen mellan modellerna behöver ses över Drift och underhållsåtgärder – stora kostnader men osäkra effektsamband. Prognostidtabeller – avgörande för nyttan av åtgärder för tidtabellagd trafik. Princip behöver fastställas. Vägnät med hög trängsel – restider underskattas, nyttan av kapacitetsökningar underskattas Värdering av trängsel i kollektivtrafik – ofta viktigt argument för åtgärd, men värderas inte med dagens metoder Tidsvärden – otillräckligt differentierade, i visa fall för låga Redovisning av resultat
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.