Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMargareta Lindberg
1
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet
2
Bakgrund 299 svarande totalt = 56 procent Medianålder 47-48 år (1938-1988) 72 procent kvinnor, 28 procent män 96 procent födda i Sverige 88 procent båda föräldrar födda i Sverige 22 procent uppväxta i storstadsregion (Stockholm, Göteborg, Malmö) 42 procent boende i storstadsregion i dag (Stockholm, Göteborg, Malmö)
3
Bakgrund (forts.) Studie- o ämnesbakgrund inom estetik, konst, humaniora, ekonomi och samhällsvetenskap Ca 48 procent högskoleexamen (varav flera även har fil.kand. eller fil.mag. examen) Ca 21 procent fil.kand. Ca 6 procent fil.mag. Ca 2 procent fil. lic. och 5 procent fil.dr. Utbildningar med störst betydelse (upplevd) inom arkeologi, bebyggelseantikvariska program, kulturvetarprogram och museologi
4
Bakgrund (forts.) Drygt 90 procent arbetar inom offentlig sektor Ca 14 procent arbetar inom privat sektor Ca 10 procent arbetar inom ideell sektor Några verkar således inom flera sektorer 92 procent är tillsvidareanställda 94 procent är nöjda med sin anställningsform 87 procent arbetar heltid, knappt 15 procent av dessa hade velat arbeta mindre
5
Tid på nuvarande arbetsplats
6
Yrkesposition Ca 40 procent har chefsposition (på någon nivå) 69 procent av chefspositionerna besätts av kvinnor 37 procent av kvinnorna är chefer 44 procent av männen är chefer
7
Chefsposition och ålder
8
Position och ambition
9
Föräldrars utbildningsnivå
10
Föräldrars yrkesområde
11
Familjebakgrund
12
Dina arbetsuppgifter kräver särskild utbildningsbakgrund 74 procent anser att deras arbetsuppgifter kräver en särskild utbildningsbakgrund Kvinnor: 77 procent (Ja) Män: 65 procent (Ja) 40-talister: 67 procent (Ja) 50-talister: 65 procent (Ja) 60-talister: 69 procent (Ja) 70-talister: 86 procent (Ja) 80-talister: 75 procent (Ja)
13
Antal arbetsplatser som respondenten haft inom MK-området
14
Totalt antal verksamma år inom MK- området
15
Arbete och fritid
16
Arbete och status
17
Vägen till MK-området
18
Tankar på att lämna MK-området
19
I vilken utsträckning man arbetar med mångfaldsdimensioner på arbetsplatsen (i mycket stor och ganska stor utsträckning)
20
Tre påståenden om mångfald
21
Har du på ditt jobb utbildats i mångfaldsfrågor?
22
Skulle du vilja ha fortbildning i mångfaldsfrågor?
23
Instämmer helt/delvis i tre påståenden om mångfald
24
Är det viktigt att studenter som går akademiska utbildningar som utbildar sig för musei- och kulturarvsområdet representerar samhället i stort (med avseende på kön, klass, etnicitet etc.)?
25
Är det viktigt att personalen inom musei- och kulturarvsområdet representerar samhället i stort (med avseende på kön, klass, etnicitet etc.)?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.