Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avFrida Ek
2
Det har hänt grejor! Tänkvärda exempel från Barnpoesiåret 2014 i Norrbotten – i Britt G. Hallqvists anda. Regine Nordström, projektledare
3
Läsluststrategi 2014-2016 Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser.
Läsfrämjande - läsfrämjandeläroplaner - aktiviteter
4
Möten med barn i Idrottsföreningar, Aktiviteter där rummet och på pensionärsföreningar, internet & webben studieförbund, datoranvändande föräldramöten, involveras arbetsplatser. Läsluststrategi
6
Allemansland – utställning på Luleå stadsbibliotek i januari
10
Inspirationskonferens i Luleå 13 februari
Maria Ehde-Andersson, utvecklingsledare barn och unga på Regionbibliotek Halland
11
Jubileumsåret till Britt G. Hallqvists minne
14 februari 2014 – 100 årsdag Professionalisering av barns texter ”Enkelhet” i hennes verser Humor och vardaglighet Musikalitet
12
Petter på Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna. April
14
Poesivägg på Hertsöns bibliotek i Luleå
15
Världsbokveckan på Bokbussen och Kvinnobiblioteket i Luleå
16
Bokryggspoesi i Boden
17
Kvinnobiblioteket, Luleå. Maj
18
Krakel Spektakel – filmen Scenografin på turné i Piteå juni-juli
Stadsbiblioteket i Luleå. Norrbottenspremiären 30 augusti
19
Dikter från Norrfjärden Backgårdsskolan, 4a och 4b. Oktober
”Hur snickrar man en dikt? Det vet Anna-Karin och årskurs 3.” Övertorneå, september
20
Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare
Dag om dikt med Solja Krapu. Estradpoet, författare och skrivledare. September
21
Tuija, Salla och Kati från Rovaniemi i Råneå. Oktober
23
Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober
24
Poesimelodi i Arvidsjaur 20 oktober
25
Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna.
Tre diktsamlingar Exponeras på biblioteket i Jokkmokk. Ska gå att låna.
26
Polarbibblo på turné i Boden 15 oktober
27
Estradpoeten, författaren och skrivledaren Solja Krapu i Jokkmokk och Vuollerim 16-17 oktober
28
Barnboksveckor 3-16 november
Piteå stadsbibliotek Mjölkuddens barn- och ungdomsbibliotek, Luleå
29
Riktigt elefantbajs fanns när man skulle Gissa bajset i Sjulnäs!
30
Boktips med safaritema varje dag på Kirunas facebooksida.
31
Sagoläsning till storbild på Kvinnobiblioteket och Hertsöns bibliotek i Luleå
32
Safari i Norr – Övertorneå Bokpaket från Råneå
SagoRoger på Sagomattan i Överkalix
33
Hitta Polarugglan 455 vykort skickades in
34
Det fortsätter Hajkudikter i Sjulnäs
35
Foton och samarbeten Foto: Regine Nordström, från folkbibliotekens facebooksidor samt fria bilder. Foto: Poesimelodi i Arvidsjaur, Kent Norberg. Några av vi samarbetat med i projektet: Solja Krapu, Norrbottensmusiken, Filmpool Nord, Hjalmar Lundbomsskolan i Kiruna, grundskolor i Norrbotten, kyrkan i Arvidsjaur …
36
Läsfrämjande – från fjäll till kust Christina Stålnacke presenterar läsfrämjandeprojektet
37
Vägen fram till läsfrämjandeprojekt
Vägen fram till läsfrämjandeprojekt Ett utgångsläge behövs –> Läslustgruppen gör en enkät Öka medvetenheten –> Om ordet och läsningens betydelse för barn, unga, vuxna, föräldrar, mor/farföräldrar, politiker… Samverkan –> Krävs både lokalt och regionalt Målgrupper –> Bibliotekslagen! Uppsökande som metod –> För att nå de som inte läser, läser lite Långsiktighet –> Arbetet ska vara hållbart och byggas in i strukturer, kopplas till biblioteksplanen Uppföljning -> Vi behöver bli bättre! Varför gör vi detta? Önskad effekt? Hur? Blev det som vi ville? Infrastruktur för läsfrämjande =Planer för läsfrämjande 37
38
Projektets mål
39
Synliggöra och kommunicera arbetet med läsfrämjandeplaner
Plan och verktyg för introduktion Information och utbildning Länsövergripande och lokala läsfrämjandeaktiviteter ”Barnens första bok” på olika språk samt minoritetsspråk Aktivt stöd till chefer och bibliotekspersonal samt kunskapsutbyte genom twinningsamarbete
40
Interna nyttoeffekter
41
Översyn av bibliotekens resurser gällande personal, lokaler och kompetens
Etablera en långsiktig och hållbar arbetsmetod för läsfrämjande Skapa samsyn och få ökat genomslag samt spridningseffekt av läsfrämjandearbetet Etablera regionala och lokala kontakter och samarbeten med organisationer och berörda förvaltningar
42
Externa nyttoeffekter
43
Bidra till uppfyllandet av de nationella läsfrämjandemålen
Förbättrade förutsättningar för invånare att nås och ta del av läs- och litteraturfrämjande aktiviteter Biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur Personal som ger ett kompetent och respektfullt bemötande Läsfrämjandeplanerna kopplas till biblioteksplanerna
44
Kvalitet
45
Prioritering av jämställdhet, mångfald och
tillgänglighetsintegrering Informationsmaterial Val av arbete med målgrupper på regional och lokal nivå Kompetensutbildningsinsatser Inköp Läsluststrategin och mångfaldsår 2016
46
Våren 2015 Projektansökan Läsfrämjandeseminarium Barnbiblioteksforum
Implementering av projektet Länskonferens Kiruna Metodutveckling Besked från Kulturrådet
47
År 1 hösten 2015 - våren 2016 Arbete och utbildning av verktygen
Twinningsamarbete etableras Konferens/seminarium Kommunikationsarbete Utbildning i verktyget för bibliotekspersonal Läsfrämjandeplaner Skapa nätverk och samverkan med regionala partners
48
År 2 hösten och våren 2017 Uppföljning år 1
Aktivt arbete med Läsfrämjandeplaner Utbildningsinsatser/konferenser Kommunikationsarbete Uppföljning, enkät/intervjuer Slutrapport
49
Hur tillgängliga är vi?
50
Når vi dem vi bäst behöver nå?
51
Behöver vi jobba på andra sätt?
52
Vad tycker vi egentligen?
53
Jämställdhet, mångfald och tillgänglighet
Foto: Linda Mickelsson/ikon (pojkar), Patrik Häggqvist/Ikon (män som vigs) samt foton från Morguefiles.
55
Gruppdiskussionsfrågor
Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat? Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!
56
Åsa Larsson och Ingela Korsell
57
11.45-13.00 Lunch 13.00-14.00 Återkoppling av gruppdiskussioner
59
Gruppdiskussionsfrågor
Dewey or not? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att ställa upp efter Dewey eller efter annan uppställning, t ex ämnesindelat? Ska Dewey eller ett annat uppställningssystem gälla i HELA biblioteket eller ska olika system gälla på olika avdelningar? Det praktiska förändringsarbetet gör biblioteken själva, men vilket stöd behöver ni av den länsgemensamma projektledaren? Läsfrämjande – från fjäll till kust Arbetet inom läsfrämjandeprojektet ska leda till att biblioteken utvecklas som lässtimulerande mötesplatser och blir tillgängliga för fler med ökad mångfald av litteratur. Hur kan ni utveckla eller skapa miljöer i rummet/bokbussen som stödjer ett läsfrämjande arbetssätt? Vad skulle ni vilja göra som känns omöjligt? Våga tänka farliga tankar!
60
Tack för i år! Vi ses 2017 i …
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.