Ladda ner presentationen
1
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Beslut via SKL: landstingens kommunikationsdirektörer tog beslut 2012 om att fasa ut namnet Mina vårdkontakter. Fokus på att man som patient använder e-tjänster och loggar in på 1177.se.
2
Juni 2015: öppen information flyttas över från mvk.se till 1177.se
Ca /månad googlar och hamnar här I slutet av juni läggs information OM e-tjänsterna på 1177.se Information och filmer ska läggas till; hur man loggar in och vad kan man göra, vad är e-legitimation … Viktigt med sökoptimering – besökarna ska hamna rätt!
3
1177 Vårdguidens e-tjänster. (tidigare Mina vårdkontakter)
Sept: Mina vårdkontakter som namn tas bort (men fortfarande egen portal) VVälkommen till 1177 Vårdguidens e-tjänster. (tidigare Mina vårdkontakter) Highlightad info på inloggnings-sidor om namnbytet under en begränsad tid blå. Mina vård-kontakter tas bort som namn för invånare som loggar in blå. Möjlighet att enkelt ändra information. Inledningsvis info om namnbytet. blå. Ändringar i exempelvis Villkorstexter Aviseringar Felmeddelanden
4
September till december 2015
Kommunikations- och utbildningsmaterial tas fram och sprids för att kunna användas enhetligt över landet (även riktat mot vårdpersonal). Plats för information på Navet: Kunskapsbanken >> IT-system >> E-tjänster för invånare (speglas till extranätet) Vid årsskiftet ska namnet Mina vårdkontakter ha tagits bort från sajter, i talsvar, kallelser, med mera. Istället hänvisar vi till att logga in på 1177.se för att använda landstingets e-tjänster. Observera! Vårdpersonal loggar fortfarande in i Mina vårdkontakter. Detta då domännamnet fortsätter som minavardkontakter.se.
5
Mål och syfte med det nationella projektet kring varumärkesbytet
Projektet finns i 1177 Vårdguidens nationella förvaltningsplan 2015, ska göra så att e-tjänsterna upplevs som en del av 1177 Vårdguidens erbjudande. Syftet med projektet är att fasa ut Mina vårdkontakter både som varumärke och namn mot befolkningen och ersätta med ”1177 Vårdguidens e-tjänster”. Målet är att vi vid årsskiftet 2015/2016 ska kunna prata om e-tjänsterna på samma sätt över hela landet Projektet ska i den mån det går, utan teknisk integration, tydliggöra och förbättra ”flödet” mellan inloggade tjänster och öppen information. Avgränsning: Inga namn och varumärkesförändringar i vårdgivaringången görs inom projektet.
6
Statistik och insikter från från 1177 Vårdguiden
Ca besök per månad från Google kommer till MVK:s supportsida istället för ”logga in”-sidan. Ca 30 % av besöken till inloggningssidan kommer från 1177.se (varav en tredjedel från kontaktkorten) Ca 70% av besöken till inloggningssidan kommer utifrån (28 % från Google, 45% från länkar, 27 % direkt) De som vill utföra vårdärenden vill gå direkt till logga in-sidan, ingen omväg via informationssida. Det finns inte bara ”en” självklar väg in för användarna till e-tjänsterna. Logga in, Hitta vård, artiklar, sök. Alla ska leda till relevanta e-tjänster.
7
… fortsättning statistik och insikter från från 1177 Vårdguiden
Vissa har problem att hitta till ”Logga in/e-tjänster” från Hitta vård-kontaktkort i mobilen. Ökad tydlighet behövs kring hur man rör sig mellan ”öppen information” och ”inloggat läge” Hjälp, inkl supportnummer, måste finnas i inloggat läge i anslutning till de e-tjänster man använder. Svårast är inte att hitta till inloggningen – svårast är att sedan hitta t ex ”Boka tid” inne i dagens Mina vårdkontakter. En bättre väg kan vara via kontaktkorten där man kommer direkt till rätt tjänst.
8
Kontaktpersoner i landstinget
Jenny Juremalm, Lars M Larsson, Landstingets resurscentrum, kontakt för vårdmottagningar och ansvariga för Mina vårdkontakter regionalt Anja Dahlin Price, Landstingets ledningskontor, regional kontaktperson för kommunikation om varumärkesbytet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.