Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2014-10-02 www.gilladinekonomi.se. Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2014-10-02 www.gilladinekonomi.se. Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet."— Presentationens avskrift:

1 2014-10-02 www.gilladinekonomi.se

2 Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet De är ofta mindre informerade och planerar i mindre utsträckning än andra Många unga förstår inte viktiga begrepp som ”effektiv ränta”, ”amortering” De uppvisar sämre räknefärdigheter än genomsnittet En av tre unga vuxna har mycket låg disponibel inkomst Sparandet är lägre än för andra åldersgrupper.

3 ” Finansiell analfabetism ” Brister i finansiell förmåga och finanskunskaper ökar riskerna för ”fattigdom”, utanförskap och överskuldsättning Motverkande krafter : via vänner, familj, skolan, rådgivare

4  Alla bör ges en möjlighet att få grundläggande kunskaper och färdigheter i att sköta sin egen ekonomi.  Stort behov av fakta, information och vägledning.  Viktigt att veta var hjälp och stöd finns att få.  Kunniga konsumenter frågar, ställer krav och agerar med större tillit och självförtroende inom det privatekonomiska området. Vikten av kunskap - Finansiell folkbildning

5 Privatekonomi ger viktig grund för vuxenlivet – som student, på arbetsmarknaden och som konsument – Privatekonomi är ämnesövergripande – Undervisningen behöver anpassas efter ålder /målgrupp – Bygga på oberoende fakta och information – ingen försäljning – Detta kräver samverkan och planering för god lärarledd undervisning Skolans undervisning

6 Många myndigheter, företag och organisationer medverkar


Ladda ner ppt "2014-10-02 www.gilladinekonomi.se. Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet."

Liknande presentationer


Google-annonser