Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAlf Martinsson
1
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
2
Men först… Vad tänker ni på när ni hör Botkyrka?
3
Associationer Associationer till Botkyrka
4
”Sveriges framtid finns i Botkyrka” Ur Södra Sidan 11/5 2013...Arne Dahl, pseudonym för Jan Arnald, som skrivit A- gruppsböckerna. Varför bor huvudpersonen Paul Hjelm i ett radhus i Norsborg? -För mig finns en stor del av Sveriges framtid samlad i Botkyrka. Hur det går hos er, med grannsamverkan, brottslighet, integration, 60- talets miljonprogram med mera, avgör i hög grad hur det går för Sverige. Ni är helt enkelt jäkligt viktiga för landets framtid.
5
Hur framställs Botkyrka kommun i media?
6
2010 - 4000 artiklar 2014 - 6500 artiklar 70 % beskriver den kommunala verksamheten 30 % refererar till Botkyrka som plats
7
Oroligheterna i Stockholms län 2013 – ett konkret exempel på hur vi jobbade med bilden av Botkyrka
8
Exempel på hur olika tidningar lyfter våra frågor Mitt i Botkyrka 19/8 18 Södra Sidan 27/9
9
Kommunikationsuppdraget i Botkyrka kommun Informera om kommunens uppdrag och service och politiska beslut - Samhällsinformation Bidra till välinformerad medarbetare och kommunikativa chefer och ledare - internkommunikation Hantera kriser – kriskommunikation Öka Botkyrkas attraktionskraft – varumärkesutveckling och marknadsföring Attrahera och behålla befintliga och potentiella: Medborgare – Botkyrka som boendekommun Medarbetare – Botkyrka som arbetsgivare Näringsliv – Botkyrka som näringslivskommun och etableringsort Besökare – Botkyrka som besöksmål
10
Vem gör vad vid kommunikation av politiska beslut 1.Politisk idé – partiet kommunicerar 2.Beredningsuppdrag – ordföranden kan kommunicera, dock ej med stöd av tjänstemannaorganisationen. 3.Förvaltningsberedning med förslag till beslut – ansvarig tjänsteman, förvaltningschef el delegat, kommunicerar först och främst kring ärendeberedningsprocessen (med stöd av kommunikatör) 4.Ordförandens förslag till beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) 5.Beslut – ordförande, kommunicerar med stöd av tjänstemannaorganisationen. (ansvarig tjänsteman + kommunikatör) 6.Verkställighet – ansvarig tjänsteman ansvarar för kommunikationen, med stöd av kommunikatör
12
Ett ständigt arbete att stärka ett varumärke Kraftfull grafisk identitet som signalerar kontraster, kreativitet och möten, profilprodukter, skyltar, rapporter, arbetskläder. Skapar intern stolthet. Stärka stoltheten genom ambassadörskap, lyfta upp goda förebilder Bildspråk, Människor från Botkyrka, jämställda och interkulturella Mötesplatser och upplevelser såsom festivalen ”Vi är Botkyrka” och deltagande i Almedalen Förändra bilden av Botkyrka i media
13
Vi är Botkyrka – festivalen En festival för Botkyrkabor på fyra platser under tre dagar
14
Botkyrka – långt ifrån lagom! En kontrastrik, kreativ mötesplats fylld av upplevelser
15
Så här beskriver vi dagens Botkyrka – långt ifrån lagom Botkyrka är långt ifrån lagom – en kontrastrik och kreativ mötesplats full av upplevelser I Botkyrka finns mängder av kontraster; i arkitekturen, naturen, människorna och företagen. I Botkyrka är vi kreativa, nytänkande och satsar på upplevelser inom natur, kultur och idrott. I Botkyrka uppstår oväntade och intressanta möten mellan människor, kulturer, språk och religioner. Botkyrka är fyllt av upplevelser inom kultur, natur och idrott
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.