Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?"— Presentationens avskrift:

1

2 Idé koncept &

3 Hur skulle ett koncept kunna se ut?

4

5

6

7

8

9

10 Absolut Vodka Konsekvent formspråk Teckensnittet används överallt Enhetlighet genom alla medierna

11

12 Saab Saab release me http://www.youtube.com/watch?v=3O8Wlq5qj44 9-3 http://www.youtube.com/watch?v=m1DSYZUNj4Y

13 Nike Denna kampanj har en tydlig röd tråd http://www.youtube.com/watch?v=HvFrSYdr2Gg http://www.youtube.com/watch?v=1cgc91Gf0zw http://www.youtube.com/watch?v=i1OJU5zURmg

14 Hur skulle ett koncept kunna se ut? LEVE - Landsforeningen for etterlatte ved selvmord http://www.kreativtforum.no/sw17686.asp BarneVakten: Reklamebransjen setter fokus på barns mediehverdag http://www.kreativtforum.no/sw15261.asp

15 AIDASS Attention (Få uppärksamhet) Interest (Skapa intresse) Desire (Känn behovet) Action (Gå till handling) Service (Väl bemött och få den hjälp du behöver) Satisfaction (Tillfreds/återköp)

16 Vad är den röda tråden i ett koncept?

17 Vad vill vi säga? Vem vill vi säga det till? Hur vill vi säga det? Varför vill vi säga det? Mål och syfte = Vad vill vi få ut av detta? Värdeord

18 Vad är den röda tråden i ett koncept? Färg Form Språk Teckensnitt Logga Symboler Slogan / Jingel

19 Färg Använd er av profilfärger Färger kan ha olika betydelser: Blått står för talcentrum, kommunikationsförmåga, inspiration. Mörk nyans står för diskussioner, impulsivitet. Ljus nyans står för drömmar, svalkande och avslappnande.

20 Färg Grön Står för frid och lugn samt behov av känslor. Den står även för närhet, vilja, trygghet och förtroende. Röd står för passion, energi, hetta, styrka, grundförtroende, stabilitet, kärlek. Gul står för chefsförmågor, förmåga att genomföra saker, kraft- och egoenergi, styrka, vilja och kreativitet.

21 Form Här behövs det skapas en enhetlighet och en form som talar till målgruppen. Den skall gå i an i alla medier.

22 Språk Vilket språk vill vi tala? Har vårt budskap en humoristisk, alvarlig eller informativ vinkel?

23 Teckensnitt Det va en gång

24 Logga

25 Symboler

26 Slogan / Jingel Always Coca-cola http://www.youtube.com/watch?v=qVgrvPppBXk Life taste good Coca-cola http://www.youtube.com/watch?v=jDwOBZKByrk Nintendo jingel http://www.youtube.com/watch?v=4FYqFXzyUKE Mc donalds (1996) http://www.youtube.com/watch?v=X4vlXYrTQLs Mc donalds (1998) http://www.youtube.com/watch?v=HhAD56lkuTo

27 Om ni vill läsa mer http://www.liljegrenwd.se/tryck/typograf.html

28 Hur kommer man fram till en bra idé?

29 1.Idé generering 2.Brainstorming 3 faser (1. ordet är fritt 2. gruppera idéerna 3. konkritisera idéerna) roller (en som skriver och leder) Exempel 3.SWOT 4.Genomförande av idé 5.Exempel på ett genomförande

30 Exempel på hur en gruppering kan se ut!

31

32 Kreativ uppgift Denna uppgift skall göras i halvklass


Ladda ner ppt "Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?"

Liknande presentationer


Google-annonser