Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research"— Presentationens avskrift:

1 SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström

2 SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research http://www.nature.kau.se/smeer/

3 SMEER Inriktningsansvariga Biologi: Hans Olof Höglund Fysik: Kjell Magnusson Kemi: Lars Blomberg Matematik: Ola Helenius Teknik: Roger Renström

4 SMEER Händelser 2007 Lokal seminarieserie Sex forskarstuderande, två nya Sex publiceringar En disputation

5 SMEER ”I röret” 2008 Starta licforskarskola fontD Anställa två nya doktorander Matematik Interreg.ansökan (Høgskolen I Hedmark) Lärarutbyte, studentutbyten Polen Förbättra kontakten ut mot skolorna i regionen

6 SMEER Lic FontD forskarskola 10 lärosäten 79 sökande till 25 platser Tilldelning av platser efter söktryck (KaU 8 i första hand 6 från regionen)

7 SMEER Lic FontD forskarskola Kurser på distans i Norrköping Utgångspunkt i ämnet Inriktningar KaU: Bi, Fy, Ke, Ma, Teknik www.isv.liu.se/fontd

8 SMEER Interreg.ansökan L ä rande f ö r h å llbar utveckling- ett samarbete mellan forskare, l ä rarstuderande, skolor och didaktiska forskningsmilj ö er

9 SMEER ”Nyckelord” Arbeta tematiskt ”Vatten” Ha tillgång till ämnesexperter Knyta didaktisk forskning till undervisningsmaterialet Målet är att öka intresset för naturvetenskap genom bättre utbildning. Både Hedmark å Värmland har låg andel som söker till universitet eller högskola i allmänhet och naturvetenskap i synnerhet. Utbyte av resultat redovisningar, dokumentation bilder och film. Göra en skrift med ett experimentellt naturvetenskpligt angreppsätt. Forskerspiren

10 SMEER Varför ska detta projekt ske över gränsen? –Utvidga/stärka ämnesmiljön och de didaktiska miljöerna –Använda sig av varandras nätverk även utanför regionen. Detta särskilt viktigt eftersom det är ett hållbar utvecklingsprojekt, –Lära sig av varandras sätt att jobba med naturvetenskaplig utbildning. –Vattnet som hot och resurs vattnet ofta gränsöverskridande –Gemensam studieutflykt. –Vi ska använda nätverket så att svenska och norska elever ska kunna genomföra projekt tillsammans.


Ladda ner ppt "SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research"

Liknande presentationer


Google-annonser