Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign
4
robert@magazine.se ROBERT RYBERG Marknadschef på Magazine AB Författare till Grafisk Kokbok Lärare på diverse skolor Tidigare: KTH/gt, grafisk konsult, Universum, Spray/Razorfish
5
robert@magazine.se MAGAZINES KUNDER Agvald & Partners ASG AB Bildhuset Celexa Cementa Värld Damernas V Electrolux Ericsson Företagaren Gambro AB IDG Iggesund Paperboard IKEA ITT Flygt Journalisten Kommunaktuellt Kungliga Dramatiska Teatern LO/TCO/SACO Luftfartsverket Microsoft Olof Palmes Int. Centrum Perstorp AB Probi AB SCA SKF Stadsmissionen i Stockholm Svenska Kommunförbundet Säljarnas Riksförbund Veckorevyn Vin & Sprit AB Volvo
6
svart - mellan dröm och verklighet ATT SKAPA FRAMGÅNG
7
robert@magazine.se DU BESTÄMMER INTE Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren Webben saknar i princip regler Men... tänk på att användaren lär sig av andra!
8
svart ANVÄNDBARHET
9
robert@magazine.se Webbsidan ofta 50% verktyg och bara 50% information Webbdesign är mer likt industridesign än klassisk grafisk design DESIGN PÅ WEBBEN ÄR MER ÄN ESTETIK
10
www.snyggt.com
11
robert@magazine.se IDAG SKA VI TALA OM Vad är ett gränssnitt? Varför tänka på detta? Design på webb / traditionell grafisk form Hur kan man arbeta för att lyckas?
12
robert@magazine.se
26
svart texten är bortglömd ATT UTFORMA GRÄNSSNITT
27
robert@magazine.se VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? In- och utmatning Återkoppling Grafisk Design Kommunikation
28
robert@magazine.se ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum
29
robert@magazine.se
30
ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå Ge få misstag Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!
31
robert@magazine.se VIKTIGAST överblick navigation position
32
robert@magazine.se DESSUTOM avsändare datering kontakt
33
robert@magazine.se TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling
34
robert@magazine.se VAD NÄR? Effektivitet kontra lärbarhet Det som görs ofta ska vara enklast Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.
35
svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD
36
robert@magazine.se TEXT ÄR SVÅRT Besökaren vill inte läsa utan skummar Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Läshastigheten är låg Typografin styrs av användaren Text är mycket hög grad av abstraktion
37
robert@magazine.se LÄSHASTIGHET Tal: 120 ord/min Datorskärm: 150 ord/min Skrivmaskinstext: 200 ord/min Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min Professionellt typograferad text: 460 ord/min
38
robert@magazine.se Texten är ett verktyg också. Måste visa rätt och avslöja. Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT
39
robert@magazine.se ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten
40
robert@magazine.se ORIGINALTEXTEN Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge
41
robert@magazine.se HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%
42
robert@magazine.se PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%
43
robert@magazine.se OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%
44
robert@magazine.se ALLT PÅ EN GÅNG In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%
45
robert@magazine.se HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)
46
robert@magazine.se HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma avslöjande rubriker Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid - slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker
47
robert@magazine.se
48
SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt. ”Myndighetssvenska” inte bra – långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!
49
robert@magazine.se HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)
50
svart SKAPA ORDNING
51
robert@magazine.se STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda
52
robert@magazine.se
59
HUR STRUKTURERA? Låt användarna bestämma strukturen! Givetvis inte utifrån organisationens struktur Kombinationer av modellerna
60
robert@magazine.se
61
Flikar
62
robert@magazine.se
64
svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR SAKNAT
65
robert@magazine.se BILDER Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba = små och bredd och höjd spec. Effekter förvirrar
66
robert@magazine.se
68
FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet
69
svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS
70
robert@magazine.se NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick
71
robert@magazine.se TESTA Testa med 3-7 användare Gör det i flera faser Gör det flera gånger Enkla tester räcker
72
robert@magazine.se NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör Svåranterat för användaren
73
robert@magazine.se VALSITUATIONER Metafor/Knappar Snabb/Effektfull Upplevelse/Nytta Titta/Interagera Profil/Experimentell Generell/Personanpassad Erfaren/Oerfaren Öppen/Teknikkrav
74
robert@magazine.se ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informationsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt och funktonell text 5 Interaktionsprototyp 6 Genomförande 7 Testning 8 Drift 9 Utvärdering
75
robert@magazine.se VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsprototyper Lapptest Video REAL Större användartester
76
robert@magazine.se VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren
77
robert@magazine.se TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD
78
robert@magazine.se RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever
79
robert@magazine.se VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns
80
robert@magazine.se KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling
81
robert@magazine.se VAD KRÄVS? Utnyttja webbens styrkor och funktioner Ta hänsyn till webbens svagheter Avsätt arbete speciellt för webben Nytta och mervärde
82
robert@magazine.se FRAMTIDEN? Bättre mediaanpassning Personliga tjänster Hård nischning Nya finansieringssätt Samband Webbtjänster drivna som en tidning - med ett redaktionellt nyhetsdriv.
83
robert@magazine.se CYKELSÄLLSKAPET Gissa Behovspröva Testa Sjösätt Omvärdera Dra nytta av erfarenheter
84
svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?
85
robert@magazine.se TEKNIKEN VI ANVÄNDER Eget databasbaserat publiceringssystem byggt kring moduler Öppen lösning Flexibelt att bygga om Standardkomponenter Standardkommunikation Bygger på SQL-ODBC och komponenter
87
robert@magazine.se VANLIGASTE FELEN Dålig överblick Ej användaranpassad struktur Papperstexter Ohjälpsam funktionell text Dålig testning
88
robert@magazine.se SAMMANFATTNING Se designen som ett verktyg Låt användaren bestämma Testa Webbanpassa textmaterialet Skilj på funktionell och informativ text
89
svart - mellan dröm och verklighet vi älskar tidningar
90
robert@magazine.se robert ryberg magazine ab repslagargatan 15 118 46 stockholm +46 8 462 27 45 +46 70 723 00 84 robert@magazine.se www.magazine.se
91
svart
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.