Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avVilhelm Åberg
1
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och miljö Chalmers tekniska högskola 9 okt 2014 - Göteborg
2
Projektets namn: Design av komponenter och system för kostnadseffektiv elektriskt framdrivning av el- och elhybridfordon“ Projektnummer: 30760-2 Datum för projektstart: 2011-09-01 Tidpunkt då projektet beräknas vara klart: 2014-12-31* Stödsumma 4,6 kkr Projektledare: Torbjörn Thiringer, Chalmers tekniska högskola Doktorand 1: Ali Rabiei Doktorand 2: Oskar Josefsson Projektinfo Slide 2 of 13
3
Komponenterna i ett elhybridsystem Elmaskin Kraftelektronisk omformare Batteri Förbränningsmotor kärnelsystmet Slide 3 of 13
4
Metod : Effektbehov för fordon Slide 4 of 13
5
Metod : Moment-varvtalskarakteristik ström, spänning, modulation och Cosφ Slide 5 of 13
6
Fordonselmotor Slide 6 of 13
7
Undersökningar SiC vs Si frihjulsdiod SiC vs Si MOSFET 400V vs. 800V dc-link Variabel dc-link (dc/dc omformare) Slide 7 of 13
8
SiC vs Si frihjulsdiod Slide 8 of 13
9
SiC vs Si frihjulsdiod Slide 9 of 13
10
SiC MOSFET Slide 10 of 13
11
400V vs 800V Slide 11 of 13
12
Variabel dc-link (dc/dc omformare) IGBT based inverter SiC MOSFET based inverter Slide 12 of 13
13
Frågor ? Ali Rabiei Institutionen för energi och miljö Chalmers tekniska högskola Ali.rabiei@chalmers.se
14
Variabel dc-link (dc/dc omformare)
15
Extra slides
16
Switching
17
Simulation Vs Measurements
18
Switching losses (Approximated)
19
Total Converter losses
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.