Ladda ner presentationen
1
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Hossein Ashouri Gatukontoret Malmö stad
2
Bakgrund Arrivas skyddsombud gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket
Arbetsmiljöverket förordade en mätning av gupp i Malmö för att kunna bedöma arbetsmiljön för busschaufförerna
3
Nationellt projekt Arbetsmiljöverket, Vägverket, Sveriges kommuner och landsting, SLTF (Sveriges Lokaltrafikförening), Kommunal, Bussbranschens Riksförbund, Bussarbetsgivarna, SL, Stockholms stad, Göteborg stad, Malmö stad
4
Guppmätningar Stockholm, Göteborg, Malmö SED=stötvärden (MPa)
SED över 0,8 hög risk SED under 0,5 låg risk Mätt SED 50 och SED 300
5
Skillnad på kuddar och ramp
Kuddarna ger Grön SED Gröngul Ts Ramp ger Gulröd Ts
6
Resultat Malmö Ett gupp SED 0,89 Två gupp SED över 0,5
Bra trafiksäkerhet!
7
Resultat generellt Inga gupp är byggda som de ska!
Drift och underhåll är väldigt viktigt.
9
Inmätningskontroll
10
LUTNING PÅ RAMP Tänk på att hastighetsmätningen är uppbyggd av många hundra, ibland tusen mättillfällen medan SED endast är ett enda mättillfälle. Vi har endast gjort analysen på GRÖN SED.
11
Fortsatt arbete Fullfölja utvärderingen
Åtgärda guppen SED 0,89 och SED över 0,5 Inventering av samtliga gupp (utformning, placering, reglering) Ta fram en handlingsplan utifrån inventeringen (bibehålla, bygga om, ta bort) Lokal avsiktsförklaring med riktlinjer tas fram Fortsatt gemensamt framkomlighetsarbete inom Kollektivtrafik 2015
12
Gupp policy Vilken typ av gupp: Placering Reglering Material
Förankring Skånetrafiken, entreprenörer Drift och underhåll (rutiner) Koppling till Trafiksäkerhetsprogrammet och Kollektivtrafik 2015 Riktlinjer vid nyexpolatering
13
Målsättning Hög trafiksäkerhet för alla trafikanter i
kombination med en god arbetsmiljö för yrkesförare och en bra framkomlighet för kollektivtrafiken
14
Cirkulationsplats Lorensborgsgatan-Stadiongatan
15
Före Efter Allvarliga konflikter under tre vardagar
Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 18 st 8 st alvarliga 32% Medel hastighet: 55,8 km/h 85 percentil: 65 km/h ( ) 15 st 1 död 4 svårt skadade Efter 8 st 2 st alvarliga 91% G 68% C Medel hastighet: 26,6 km/h 85 percentil: 33,0 km/h ( ) 13 13 lindriga
17
Allvarliga konflikter under en vardag
Allvarliga konflikter under en vardag Andel bilister som stannar för GC Hastighet Olyckor/år Före 6 st 41% Medel hastighet: 45,5 km/h 85 percentil: 52 km/h 3 st (genomsnitt per år mellan ) Efter 2 st 87% Medel hastighet: 26,9 km/h 85 percentil: 32 km/h 1 st (under 2006)
18
Frågor?
19
Tack för uppmärksamheten! Hossein Ashouri
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.