Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Entreprenörskap i skolan
2
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Tre nivåer Nationell strategi Regional strategi Lokal strategi, ex Åtvidaberg
3
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Nationella strategin 1.Vikten av att stimulera färdigheter och förmågor som lägger grunden för entreprenörskap kommer att betonas i styrdokumenten för grundskolan 2.Entreprenörskap lyfts fram i styrdokumenten för gymnasieskolan 3.Större möjligheter till fördjupning i entreprenörskap och företagande inom gymnasieskolan.
4
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Nationell strategi, forts 6. Stöd till skolor för att stimulera arbetet om entreprenörskap www.skolverket.se/sb/d/2810 7. Kartläggning av det arbete som pågår inom grund- och gymnasieskolan när det gäller entreprenörskap
5
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Från bruksanda till framåtanda Start 2007 EU projekt ht 09-ht11 Projekt? Omfattar hela BUF Inte i första hand utveckla nya koncept – implementera ”gamla” Genomförs inom ordinarie organisation/ledningsorg
6
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN
7
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Regional strategi Styrgrupp – förvaltningschefer, näringslivschefer Arbetsgrupp – rektorer -Definition Entreprenörskap i skolan är ett förhållningssätt som uppmuntrar till företagsamhet och företagande. -Framgångsfaktorer -Entreprenörskaps Index
8
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Vad är era erfarenheter kring framgångs- faktorer i arbetet med - entreprenörskap i skolan? – samverkan mellan skola och näringsliv?
9
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Framgångsfaktorer Styrning och ledning Rektor och ledarskapet Skola och näringsliv Det goda exemplet
10
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN Entreprenörskaps Index Andelen elever som genomför företagsorientering Andelen som genomför UF Företagsbarometern BRUK
11
www.atvidaberg.se/alleskolan ALLÈSKOLAN UF ranking 2009 -Åtvidaberg 39,4% -Mjölby 35,4% -Finspång 30,2% -Vadstena 20,9% -Motala 19,5% -Linköping 17,8% -Söderköping 17,4% -Norrköping 9% Företagarbarometern Åtvidaberg 31 Mjölby 34 Finspång 84 Linköping 130 Vadstena 132 Norrköping 148 Motala 151 Söderköping 197
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.