Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAxel Forsberg
1
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Landstinget 11 feb 2009 Besöksnäringens utveckling - nationellt och regionalt Jan-Erik Jaensson VD
2
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 2 Landstinget 11 feb 2009 Turism omfattar människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften.
3
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 3 Landstinget 11 feb 2009 Nationellt Årsbokslut för Svensk turistnäring 2007 Nyckeltal 236 miljarder kronor i omsättning, +4,4%* 160 249 sysselsatta (årsverken), +7,9%* 87,6 miljarder i exportintäkter, +12,1%* 2,8% Turistnäringens andel av Sveriges totala BNP * = jämförelse med 2006 i löpande priser Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna
4
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 4 Landstinget 11 feb 2009 Fler anställda i turistnäringen än i många storföretag i Sverige tillsammans 2007 Källa: Nutek/SCB och respektive bolag
5
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 5 Landstinget 11 feb 2009 Turistnäringens exportvärde och exportvärden för några viktiga varuområden 2007 Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna
6
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 6 Landstinget 11 feb 2009 Momsintäkter av utländska besökares konsumtion i Sverige (löpande priser i miljarder kronor)
7
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 7 Landstinget 11 feb 2009 Turistkonsumtion i Sverige 2007 Källa: Nutek & SCB/Nationalräkenskaperna 37% 7% 31% 25%
8
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 8 Landstinget 11 feb 2009 Swedish Laplands uppdrag Informationsbearbetning och kunskapsutveckling Kompetensutveckling Kvalitetssäkring Marknadsföring och ökad tillgänglighet Företräda näringens gemensamma intressen Strategisk samordning Jan-Erik Jaensson VD Annica Öhman Marknads- ansvarig Stina Jansson Marknads- assistent
9
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 9 Landstinget 11 feb 2009 Visionen Vi har norra Europas mest attraktiva resmål för gäster som söker stora och oväntade upplevelser året runt
10
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 10 Landstinget 11 feb 2009 Samarbete i näringen Swedish Lapland VisitSweden Kiruna Gällivare Jokkmokk Älvsbyn PiteåLuleåBoden Heart of Lapland EnglandFrankrikeTysklandItalien Norge E E E Varumärket A-kommu- nerna Entreprenör Skellefteå
11
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 11 Landstinget 11 feb 2009 Samarbetspartners Swedish Lapland Länsstyrelsen Landstinget LTU Attraktiv Region Exportrådet Längmanska Handelskammaren Forskningscentret Upplevelseproduktion CVB Centek LFV Mötesplats Piteå VisitSweden Matproducenter i Norr NUTEK Övriga länsturist- organisationer Res norrut- gruppen Laponia OAS SAS Inlandsbanan UD FörTur Kommunalråd Handelshögskolan Vid Umeå universitet Mittuniversitetet ETOUR Filmpool Nord Swedish Lapland Film Commission FörTur RTS
12
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 12 Landstinget 11 feb 2009 Målgrupper Dubbla inkomster utan barn (DINK) Friska välbeställda äldre personer (WHOP) Den aktiva familjen (Active Family) Företagssegmentet (Corporate Meeting) ”Den globale resenären”
13
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 13 Landstinget 11 feb 2009 Varumärket
14
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 14 Landstinget 11 feb 2009 KÄRNVÄRDEN ÄkthetKontrasterVärdskap
15
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 15 Landstinget 11 feb 2009 Plattformar Kommunicerar Swedish Laplands kärnvärden och löfte. KÄRNVÄRDEN: Äkthet, Kontraster, Värdskap. LÖFTE: Gott om utrymme för individen att möta nya stora oväntade upplevelser - och att möta sig själv KÄRNVÄRDEN: Öppenhet, Äkthet, Omtänksamhet, Nytänkande. LÖFTE: Open skies, Open minds.
16
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 16 Landstinget 11 feb 2009 Fylla varumärket med rätt innehåll Image VÄRDSKAP Hur vi uppfattas. Betraktarens bild. Associationer, både positivt och negativt. ÄKTHET KONTRASTER Identitet Vilka vi är. Både produkten och värde- ringar. Profil Hur vi vill uppfattas. Den förmedlade bilden. Kärnvärden vägleder.
17
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 17 Landstinget 11 feb 2009 Kommunikationskoncept - The colours of Swedish Lapland
18
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 18 Landstinget 11 feb 2009
19
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 19 Landstinget 11 feb 2009 Genomförda aktiviteter, exempel SHIE/TRAVEL 2008 Taste of Swedish Lapland i Stockholm
20
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 20 Landstinget 11 feb 2009
21
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 21 Landstinget 11 feb 2009
22
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 22 Landstinget 11 feb 2009
23
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 23 Landstinget 11 feb 2009
24
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 24 Landstinget 11 feb 2009
25
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 25 Landstinget 11 feb 2009
26
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 26 Landstinget 11 feb 2009 Regionen - Swedish Lapland 2,3 miljoner gästnätter (varav camping 762.000) 24% utländska gästnätter Omsättning ca 3,0 miljarder Sysselsätter ca 2500 årsverken 12% ökning 2006 - riket 6% 9,0% ökning 2007 - riket 2,0% –Utländska +8,7 & riket + 5,3 0,5% ökning 2008 – riket 2,9% –Utländska – 4,9% & riket +4,1% * * Endast Stockholm och Göteborg har högre andel
27
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 27 Landstinget 11 feb 2009 Svenskar- 4 + 3 1 008605 Norrmän - 12 - 4108806 Tyskar +33 - 5 52218 Finländare - 55 - 20 32278 Engelsmän +33 + 5 23829 Fransmän +331 +57 13168 Danskar - 47 +18 7605 Amerikaner +19 - 18 6063 Holländare +46 - 9 5841 Ryssar +80 + 6 4729 Italienare +60 - 27 4293 Spanjorer +15 - 20 3807 Japaner - 40 +12 2699 Nov%12 mån % Tot antal Nationaliteter 2008 Tot.Swedish Lapland - 3 + 1 1 297961
28
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 28 Landstinget 11 feb 2009 Nov%12 mån Tot antal Destinationer 2008 Kiruna- 21 + 9397037 Luleå - 7 - 9243792 Piteå+45 - 2155310 A-kommunerna+ 1 + 4146828 Heart of Lapland+ 4 + 2121514 Gällivare- 16 - 1 84700 Jokkmokk- 28 + 3 80480 Boden+28 + 4 37493
29
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 29 Landstinget 11 feb 2009 Framtiden?
30
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 30 Landstinget 11 feb 2009 ”Gamla” systemet för samfinansiering Dest A ringer 2 v till event Entr x annons Dest B ringer 3 v till event Annonssäljare ringer Dest A ringer Nytt event Entr y Event 3 v Entr z annons Dest C ringer 3 v till event Swedish Lapland Bokar event Swedish Lapland Bokar event Dest A ringer Nytt event Visit Sweden frågar om aktivitet Visit Sweden Paris frågar om aktivitet Dest B ringer 3 v till event
31
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 31 Landstinget 11 feb 2009 Nya arbetssättet för samarbete År 1År 2 Önskemål om samaktiviteter Prioritering i m-grupper Styrelsebeslut Budget Planerade marknadsaktiviteter Stockholmsvecka Mediakampanjer EIBTM WTM EU- ansökan Utvärdering År 1
32
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 32 Landstinget 11 feb 2009 EU-ansökan Tid 2009-2010 Medlemsavgifter 1,0 mkr Offentliga medel –Medfinansiering: Länsstyrelsen5,0 mkr Landstinget3,0 mkr Skellefteå kommun0,4 mkr –Strukturfonderna8,4 mkr
33
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 33 Landstinget 11 feb 2009 Problem & Möjligheter Finansiering Storregion Riskkapital Strukturomvandling Infrastruktur Miljö
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.