Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion
2
Introduktion Elevledda föreläsningen Innehåll: Inledning Vad är Wearable Computers? Varför använda Wearable Computers? Teknik Hårdvara Utmaningar Augmented Reality Kybernetik Inverkan av wearable computers Slutsatser
3
Inledning Vad är Wearable Computers? Historik Många definitioner Några egenskaper som brukar nämnas: Portable while operational Den ska kunna användas samtidigt som man rör sig. Hands-free use Händerna ska användas så lite som möjligt, inom militära tillämpningar ska händerna helst inte behövas överhuvudtaget. Sensors Utöver input från användaren ska en "wearable" ha sensorer för den fysiska omvärlden. "Attention-getting" En "wearable" ska kunna vidarebefordra information till sin användare även när den inte används aktivt. Always on En "wearable" ska inte bara aktiveras när den ska utföra något, den ska alltid vara igång.
4
Inledning forts. Varför använda Wearable Computers? Användningsområden Personligt bruk Industriella Medicinska Militära Integrerar telefon/PDA/laptop etc. Effektivsera vårt arbete Förbättrar våra kognitiva förmågor
5
Teknik Hårdvara CPU/Lagring Input/Output Sensorer & Övrig utrustning Utmaningar Energi Värmeavgivning Nätverk Privatliv
6
Teknik forts. Augmented Reality Populärt i samband med WC Två metoder Optiskt - halvt genomskinlig skärm Video - HMD/Videokameror/CGI Kybernetik Datorer under huden Främst inom medicin (pacemakers, protser etc.)
7
Inverkan av wearable computers Sinnesaugmentation Minnesaugmentation Konnektivitet Inverkan på samhället
8
Slutsatser Dagens system är primitiva och dyra Det finns få kommersiella system Ständiga framsteg inom forskningen Oundvikligt att det kommer Svårt att förutspå resultaten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.