Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avStig Åberg
1
Arbetet med att stärka konsumenternas makt på finansmarknaden Gunnar Larsson GD/KO Konsumentverket 2007-11-23
2
Sammanfattning Konsumentverket är central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor med huvudansvar för att genomföra den statliga konsumentpolitiken, så även på det finansiella området. Konsumentverket gör mer på det finansiella området än löpande tillsyn Konsumentbyråernas roll som direktlänk till konsumenterna är viktig och behöver utvecklas men glöm inte den kommunala konsumentverksamheten Konsumentverket samarbetar med en rad olika organ för att stärka konsumenternas ställning på de finansiella marknaderna
3
Tillsyn Tematisk tillsyn Ex. Standardvillkor för finansiella tjänster Granska branschfenomen Stor genomslagskraft Branschöverenskommelser Löpande tillsyn Ex. SMS-lån i Marknadsdomstolen Utveckla rättspraxis KO-biträden
4
Konsumentbyråerna Styrelserna i Bank- och finansbyrån och i Försäkringsbyrån Samrådsmöten (utbyte av information och problemuppfångning)
5
Konsumentvägledare och Budget- och skuldrådgivare Utbildningar Yrkesutbildning Fördjupningskurser Specialkurser Annat stöd Ärendehanteringssystem Statistik (Konstat och HEPSTAT) Metodutveckling Arbeta för ”best practice” Stödja metodutvecklingsprojekt
6
Portalen Webbplats tillhandahållen av Konsumentverket Faktabanken Fråga experten Konstat HEP (Hushållsekonomiskt program)
7
Konsument Europa Vetenskapligt råd Lärarrummet/Konrad ARN Finansinspektionen Andra myndigheter Konsumentorganisationer
8
Framtiden Strategin för arbetet med finansiella tjänster ska göra Konsumentverket vassare Tydligare fokus på tematisk tillsyn Omvärldsanalyser Ytterligare utveckling av samarbetet med Finansinspektionen Arbeta för att stärka konsumentbyråerna
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.