Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kunskap förutsättning för framgång – samverkan Universitet och Besöksnäringen Dieter K. Müller Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kunskap förutsättning för framgång – samverkan Universitet och Besöksnäringen Dieter K. Müller Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå."— Presentationens avskrift:

1

2 Kunskap förutsättning för framgång – samverkan Universitet och Besöksnäringen Dieter K. Müller Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå universitet

3 3

4

5 Transit- region Hemregion Destination Environment Turismsystemet

6 En komplex produkt

7 Situationen i ett högkostnadsland Arbetsintensivt Låga kostnader för uppstart Snabb etablering Låga trösklar in till arbete gällande utbildning och kunskap Många delar i branschen – många olika kompetenskrav Global konkurrens Perifert läge innebär krav på höga intäkter per turist Konkurrens genom kompetens Krävs spetsprodukter och hög kvalitet Krävs specifik kunskap för att produktutveckla och vara innovativ

8 Gymnasium FK FM FD-student FD YH/FH

9 Förändring av utbildningsnivån inom turismindustrin 2000-2010 Databasen ASTRID, Umeå universitet Urval: Alla som någon gång under åren 2000, 2005 och 2010 hade sin huvudsakliga anställning inom turism (2010: 184.076) Turism definierat utifrån SNI-koder. HÖGSTA UTBILDNING DEFINIERAD I 6 NIVÅER: 1 Förgymnasial (obligatorisk) 2Gymnasium 3Postgymnasial 4Postgymnasial längre än 2 år, vid universitet och högskola 5Forskarutbildning 6Okänd

10 ÅRFörgymnasialGymnasium Postgymnasia l Universitet & högskola Forskar utbildning Okänd 200027,951,7412,366,020,181,81 200523,1752,0416,36,690,311,52 201016,9256,0717,57,410,311,80 FÖRÄNDRING-10,984,335,141,390,13-0,01

11

12 Uttryckt i procent av varje års totala antal verksamma inom turism respektive alla industrier. 12 FÖRGYMNASIAL 200020052010FÖRÄNDRING alla20,1116,1212,2-7,91 turism27,923,1716,92-10,98 GYMNASIUM 200020052010FÖRÄNDRING alla48,8148,2748,62-0,19 turism51,7452,0456,074,33 POSTGYMNASIAL, 3 200020052010FÖRÄNDRING alla11,8214,0114,963,14 turism12,3616,3017,505,14 UNIVERSITET & HÖGSKOLA, 4 200020052010FÖRÄNDRING alla17,5819,8222,494,91 turism6,026,697,411,39

13

14 Förändring 2000-2010 Turismarbetande 2000, 2005 och 2010 Högsta utbildningsnivå Minskning Ökning

15 Samband utbildning - gästnätter

16

17 Universitetens villkor Målsättningen är skapandet av ny kunskap Framgång mäts i publiceringar i internationella sammanhang, citeringar, förmågan att erhålla externa forskningsmedel i konkurrens…

18 Samverkan Gärna om det främjar utbildning eller forskning Om vi hinner med den… - vi är få (1 professor, 1 docent, 4 doktorer) Vi har inga resurser för mer omfattande engagemang Anställ dem vi har utbildat!

19


Ladda ner ppt "Kunskap förutsättning för framgång – samverkan Universitet och Besöksnäringen Dieter K. Müller Institutionen för geografi och ekonomisk historia Umeå."

Liknande presentationer


Google-annonser