Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering."— Presentationens avskrift:

1 MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång. Ärade branscharbetare, välkomna till:

2 En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler Vad är MMS Gyllene Regler nu igen?

3 Varför MMS Gyllene Regler nu igen?  Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ  Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden  Skapar ordning och reda för köpare och säljare  Möjliggör utvärderingar av innehållet  Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll  Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten Vad kännetecknar en god medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen  Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas

4 MätdataLoggarKontrollfil Analys verktyg SP2 MMS databas Analys softvara WEBFTP Egna filer Overnight rapport Rapporter mms.se HotTop Internet FF2 WEB2 PG2 data program

5 Våra gyllene objekt

6 Volymer i MMS gyllene databas 2009-03-17 ObjektAntalKommentar Sända tv-program1,5 milj Från 1994 Programgrupper/serier40.000 Sända reklamspottar11,1 milj Från 1998 Sända trailers1,7 miljVissa kanaler Sända bilboards0,8 milj Vissa kanaler Reklamfilmer155.000 Gamla och nya Reklamprodukter15.000 Gamla och nya Annonsörer3.000 Gamla och nya Mediebyråer166 Gamla och nya

7 Siffror från basundersökningar Genomförs halvårsvis och omfattar varje gång uppgifter från c:a 4.500personer. I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning.

8 Tittarpass  Vempanelare 10353-02  VadTV4  När18.59-19.14  HurLive  VarHemmet-kök 20.000 pass per dag

9 Tittarefakta tex för panelare 10353-02 -Ålder47 -Könman -Urbaniseringsgradstorstad 35+ -Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt5432,3 2.600 st per dag

10 Loggar från 19 kanaler ProgramloggarProgramloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd. SpottloggarSpottloggar med as-run information per spot om bl a filmkod, startttid och längd.

11 Målmatrisen primära kontrollvariabler 1 pers2+ utan barn2+ med barn Low educationLight cons123 Medium cons456 Heavy cons789 High educationLight con101112 Medium cons131415 Heavy cons161718 Familjesituation (3), utbildning (2), konsumtion (3), pay/nopay (2) Pay-matris (och sen en likadan för nopay) 3 * 2 * 3 * 2 = 36 celler

12 Målmatrisen Pay Familjesituation Low edu 1 pers Tolerance 2+ pers wit h chTolerance 2+ pers no chTolerance Total Tolerance Light49 42-56 25 20-30 39 33-45 113 102-124 Medium60 52-68 50 43-57 54 47-61 164 151-177 Heavy62 54-70 34 28-40 45 38-52 141 129-153 High edu Light22 17-27 41 35-47 35 29-41 98 88-108 Medium23 18-28 44 37-51 35 29-41 102 92-112 Heavy8 5-11 31 25-37 23 18-28 62 54-70 Total224 209-239 225 210-240 231 216-246 680 654-706 50,4% Low edu 1 pers Tolerance 2+ pers wit h chTolerance 2+ pers no chTolerance Total Tolerance Light115 104-126 16 12-20 33 27-39 164 151-177 Medium105 95-115 16 12-20 38 32-44 159 146-172 Heavy92 82-102 12 9-15 29 24-34 133 121-145 High edu Light43 36-50 30 25-35 34 28-40 107 97-117 Medium29 24-34 22 17-27 19 15-23 70 62-78 Heavy18 14-22 10 7-13 9 6-12 37 31-43 Total402 382-422 106 96-116 162 149-175 670 644-696 49,6%

13 Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler i analyser och rapporter  Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas – fixt sekundära kontrollvariabler  Klass 2friabastal från bas som bas - fixt  Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt

14 Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi 40-44 Familjesituation -3-19 år -Vuxen 20-44 i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad 3-34 -Storstad 35+ -Tätort 3-34 -Tätort 35+ -Landsbygd

15 Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparaterKanal5-region

16 Variabler klass 3 typ intresse  Andra kulturer, folkliv, vanor  Dansa (dansband, gammaldans, disco mm)  Fotografera, filma, videofilma  Gå på restaurant, café, pub  Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar  Vardagsekonomi, vardagsjuridik  Hälsa, friskvård, sjukdomar  Litteratur, läsa böcker  Musik – dansband, schlager  Måla, teckna  Semestra i Sverige  Sport/idrott – träna, motionera själv  Balett, modern dans  Datorer, informationsteknologi  Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor  Gå på teater  Jakt och fiske  Lotterier, tippa, trav  Musik – folkmusik, worldmusik  Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang  Semestra utomlands  Historia  Kungahuset  Mode, kläder, skönhetsvård  Musik – pop, rock, hiphop, soul  Religion, livsåskådning  Språkfrågor  Bilar, motor  Djur och natur  Gå i kyrkan  Handarbeta, sy kläder  Konst, konstutställningar  Matlagning, prova nya maträtter  Musik – jazz  Ordna fester, träffa vänner  Sjunga, uppträda, körsång  Teknik, vetenskap  Bygga, reparera, snickra  Ekonomi, aktier, affärer  Gå på bio  Heminredning, måla, tapetsera, dekorera  Kulturfrågor, kulturdebatt  Miljöfrågor  Musik – klassisk, seriös, opera  Politik, samhällsfrågor  Spela musikinstrument  Titta på TV  Trädgård, växter, odling  Båtar, segling, navigering, båtliv  Familj, samlevnad, relationer  Gå på museum, besöka historiska platser

17 Bas och panel och viktat och oviktat Låt oss illustrera med hjälp av HotBase

18 Definitioner saxade ur MMS Golden Rules  D. Definitions and standards  1. Programmes  The television channels define the broadcasted programs in as-run-program-log-files following common guidelines. Sometimes sport events are divided into parts. A part is still considered to be a complete program. There is just one level.  In MMS people meter system, the program start times are rounded down to the nearest minute if the seconds are between 00 - 29 and rounded up to the next minute if the seconds are 30-59. The ending times are rounded i the same way.  MMS calculate the duration of a program in minutes as being the difference between the start time of the program rounded as above and the end time of the program, again rounded. Commercial breaks inside a program are included in the program lengths and in the viewing figures.  2. Spots  A commercial spot is linked to it’s start minute’s rating.  A commercial block consists of an unbroken sequence of adjacent commercial spots.  3. Reporting minutes  The lowest reporting level is “minute”.  A viewing sequence is an unbroken viewing, same panelmember, same channel.  If there are more then one viewing sequence during a minute, the longest sequence’s channel will win the complete minute, if it’s a draw, the most recent sequence’s channel will win the minute.  Mam = minute after midnight is a zerobased numbering of minutes, starting at 00.00.  4. Day, week and month  A television day starts at 02.00 (mam 120) and ends including the minute 25.59 (mam 1559).  A television week starts with a monday and is always 7 days long.  A television month consists of 4 or sometimes 5 television weeks.  A television year consists of 52 or sometimes 53 television weeks.  Monday – Thursday are week days.  Weekend is Friday - Sunday.  5. Reach criteria  The reach criterion standard is  program 3 coherent minutes same channel  day/daypart 5 coherent minutes same channel  week15 coherent minutes same channel  week niche chan1 minute

19 MMS vanligaste tittarmått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Enstaka sändningstillfällen eller snitt av ett antal sändningstillfällen av samma sort  Serie av sändningstillfällen över tiden; räckvidd och frekvens

20 Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc). Merlin nu senast hade 542.000 el 6,1 % i 3+. Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och möjlig tittare under 2008 var 160 minuter. Hittills i år för januari är den 196 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV4 hade 19,1 % av tittandet genomsnittlig dag under jan-09.

21 Vi sträcker på benen och fyller på kaffet…..

22 Så här räknar vi egentligen tittartidsmått Ett sändningsobjekt har kanal, starttid och längd Vi har en stor minut-ackumulator ACKm (per målgrupp och mätobjekt) Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Överlappande minuter ackumuleras per målmodul och objekt. ACKm += (antal överlappande minuter)*vikt Rating% = (ACKm * 100) / ((summa vikter möjliga tittare i panelen) * objektlängd) Rating abs = Rating% av bastal el universumtal el summa vikter Tittartid = ACKm / (universumtal eller bastal) Share = ACKm *100 / ACKm_totaltitt

23 Exempel räkna tittartidsmått rating 18.45–19.30 MERLIN i svt1, målgrupp: alla 30-34, univ.tal = 593.000 Tittarpass panelist 123-01, vikt 300018.436 min 4*3000 Tittarpass panelist 234-17, vikt 400018.5530 min30*4000 Tittarpass panelist 345-02, vikt 500019.1565 min15*5000 ACKm = 12.000 + 120.000 + 75.000 = 197.000 Summa vikter i panelen för möjliga tittare i vår målgrupp = 591.000 Rating i procent = (197.000 * 100) / (591.000 * 45) = 0,7 % Rating i tusental = (0,7 * 593.000) / 100) = 4.151 st

24 Från ett mått till ett annat Från rating till share Rating i absolut tal för tex Kanal 5, viss målgrupp, viss tid, i relation till totala ratingen för samma målgrupp och samma tid. (24.000 / 120.000) * 100 = 20 % share för Kanal 5 Från rating till tittartid Multiplicera med längden En rating på 2,00 % för ett visst, 60 minuter långt, program motsvarar en genomsnittlig tittartid på (2,00 * 60) / 100 = 1,2 minuter Tänk på reultatets precission!

25 Hur stort kan det bli? Vad säger publiken? Största ratingen 100% eller n st personer. Vad är n? 8.864.000 st Största genomsnittliga tittartiden per möjlig tittare för ett dygn m minuter. Vad är m? (Siffran för 2008 är 160 minuter) 1.440 minuter 8.864.000 1440

26 Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %

27 Så här räknar vi egentligen enkel räckvidd En ackumulator för antal träffade personer ACKp (per målgrupp). Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Om räckviddskriteriet är uppfyllt så ACKp += vikt Personen bockas av, inte räkna flera gånger, unika träffar Reach% = ACKp / (summa vikter möjliga tittare i panelen) * 100 Reach abs = reach% på universumtal el bastal el summa vikter

28 Exempel räkna enkel räckvidd 18.45-19.30 MERLIN i svt1, målgrupp: alla 30-34, univ.tal = 593.000 Tittarpass panelist 123-01, vikt 300018.43 6 min Tittarpass panelist 123-01, vikt 3000 19.1010 min Tittarpass panelist 234-17, vikt 400020.0530 min Tittarpass panelist 345-02, vikt 500021.1565 min Tittarpass panelist 456-03, vikt 200019.2855 min ACKp = 3.000 + 4.000 + 5.000 = 12.000 Summa vikter i panelen för möjliga tittare i vår målgrupp = 591.000 Reach i procent = (12.000 * 100) / 591.000 = 2,0 % Reach i tusental = (2,0 * 593.000) / 100) = 11.860 st

29 Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är:  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande

30 Rekommendation för nischkanaler MMS rekommendation är:  Sett något alls under en månad, reach 1+ om minst 1 min  Snitta gärna ett antal program av samma slag i stället för ett redovisa siffra för ett enstaka program.

31 Räckvidd över tiden, många sändningar; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ 2+ 3+  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

32 Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Serien utgörs av veckans sju hela dagar  Torsdagen blir paneldag  Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar

33 Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, tex sett reklamspott, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller serien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spottar som setts. Vi kan nu beräkna absolut frekvens, exempelvis mängden med tre träffar, utryckt i procent (trp) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, dvs minst ett antal träffar, tex minst 1 träff, 1+. Genomsnittliga frekvensen, dvs genomsnittligt antal träffar per person, tex 3,1415, beräknar vi genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer. Vi kan också beräkna allt detta ”under resans gång”, tex spott för spott, och då studera de framväxande värdena.

34 Cum

35 Räckvidd över tiden; dubbelt upp, ff, sammantagen Exempel  Period 3 jämna veckor  Gemensam paneldag blir mittdagen för dessa 3 veckor  Frekvenskörningar på två nivåer: enskilda serier och sammantaget  Beräkning av antal sedda veckor per panelindivid  Reach 15 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+  Sett någon vecka av de 3 i perioden  Räckvidden kan presenteras framväxande vecka för vecka  Kallas för sammantaget läge i HotTime detalj  Kallas även ff, frekvens på frekvens, lodläge

36 Exempel frekvens på frekvens

37 NBD-korrigering på gott och ont I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel för ”Negative Binominale Distribution” NBD Formeln använder skillnaden mellan ”true rating”, den vanliga, och ”raw rating” från paneldagens panel. Resultatet blir en förskjutning av frekvenskurvan åt höger, dvs antalet med låga frevkenser minskar och antalet med höga frekvenser ökar. Det är det goda. Det onda är att när kampanjer redovisas spott för spott så kan räckvidden sjunka, lagt kort ligger inte.

38

39 3 publikmängder: MÖJLIGA tittare, POSTKOD-tittare, DANCE-tittare 4 färgade ytor; A=840,B=550,C=2117,D=5357 A+B=1390 reach(3m) POST A+B+C+D=8864 möjliga tittare 20/2 (A+B)/(A+B+C+D)=15,7 reach(3m)% POST B/(A+B)=60% andel POST-publik som tittat på DANCE B/(A+B+C)=16% andel dubbeltittare av sammantagen publik Fre 20/2 2 program POSTKOD DANCE

40 OV overnight Live+T0 (vosdal) preliminära siffror KO konsoliderat Alla nio komponenterna definitiva slutgiltiga slutliga siffror L T0 9 komponenter i valutan efter införande av ts T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 L står för Live T0 betyder timeshift samma dag som Live T1 betyder timeshift 1 dag efter livedagen T2 betyder timeshift 2 dagar efter livedagen och så vidare T7 betyder 7 dagar efter livedagen I analyser ska varje kombination från de 9 vara möjlig.

41 Rating/tittartid återläggning utan begränsning Räckvidd-enkel fortfarande bara unika personer räknade en gång Räckvidd-över-tiden/frekvens alla träffar räknas Share med ts officiell definition, behövs för att få överensstämmelse på totala nivåer med rating och tittartid, om inget sägs så är det denna share som menas Share utan ts som förut, visar det momentana valet Time Shift mått Time Shift mått f

42 Certifiering mail 16 mars To IT managers, software developers and IT-application owners, Due to new measuring procedures involving the measurement of timeshift viewing MMS, intends to establish a mandatory certification procedure for customers and owners. All computer systems/tools that are used to report and produce television viewing figures externally to customers or market will be affected and have to go through this procedure. The aim of this process is to secure the quality of the Swedish TV currency as the calculation of TV-viewing figures gets more complicated as timeshift measuring is implemented. The certification will take place during 2009, starting in a couple of months. More information will be available shortly after the contract is signed. The certification procedure is free of charge by MMS. If you have any questions or comments please contact Project Manager Tobias Lidholm.

43

44

45 Web-TV Avtal med mätföretag AffärsmodellProduktutformning IT-system med data och behandling

46 Den kompletta rörliga bilden Trad live-TV (TV-TV) Hemmet – fritidshus – pub - sjukhus Trad reprisering Timeshift Web streamad live-TV Web-TVPlattformar++

47 Tack alla TV-proffs, tack för att ni kommit Nästa akademi Panelen 22 april


Ladda ner ppt "MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering."

Liknande presentationer


Google-annonser