Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SAMBA Lars Björkman 2003-09-26 SAMverkan Begrepp Arkitektur
2
SAMBA - deltagare Nationellt nätverk på initiativ från Stockholm, start hösten 2001 ITHS-finansierat projekt från våren 2002 Deltagare: Stockholms läns Landsting Landstinget i Värmland Region Skåne Västra Götalandsregionen RegionIT (Jönköping, Östergötland) Örebro Universitet Carelink SFMI, Svensk Förening för Medicinsk Informatik
3
Utgångspunkter olika internationella modeller och standarder, t.ex. CONTSYS HL7 HISA processmodeller framtagna i olika landsting nationella arbeten med koppling till SAMBAs arbete, t.ex. POINT SITHS
4
Uppgift Identifiera och beskriva en gemensam huvudprocess inom hälso-och sjukvården Definiera huvudprocessens begrepp
5
Process SAMBAs processkännetecken har ett förädlingsobjekt disponerar resurser har ett definierat mål/syfte är värdehöjande för någon alla aktiviteter är avsiktliga aktivitet kan ge annat än avsett resultat - avvikelse kan påverkas av händelser har en ansvarig aktör till varje process grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall (SS-EN ISO 9000, ISO 9000:2000 )
6
Vision Beskriva de centrala processbegreppen på ett sätt som kan: Öka vårdpersonalens förståelse för IT-användande Öka IT-leverantörernas förståelse för verksamhetens behov Underlätta beslutsfattande avseende vårdens IT-stöd
7
Process Klinisk process Vårdprocess Magnus Fogelberg 2003-04-24
8
Process Kommunikationsprocess Styrprocess Klinisk process
9
Process
11
Magnus Fogelberg 2003-04-24 Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess
12
Process Magnus Fogelberg 2003-04-24
13
Process Magnus Fogelberg 2003-04-24 Klinisk producentprocess (Annan vårdinrättnings process) (Patientens process) (Sjukhusets administ- rativa process)
14
Process Magnus Fogelberg 2003-04-24
15
Process
16
Magnus Fogelberg 2003-04-24
17
Process Kommunikationsprocess Styrprocess Klinisk process
18
Process Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess
19
Processerna Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende resurser, handlingar, meddelanden Klinisk process förädlingsobjekt: patientens samlade hälsotillstånd såsom det uppfattas av HoS-personalen (uppfattat tillstånd) Styrprocess förädlingsobjekt: mandat baserat på vårdbegäran och vårdåtagande med innehåll avseende planering och beslut
20
Matchning mot vårdutbud vårdåtagande görs matcha mot vårdutbud hanterbart tillstånd besluta om hälso-och sjukvårdsdmandat hälso- och sjukvårds- mandat Klinisk process - uppfattat tillstånd Styrprocess - mandat Kommunikationsprocess - information identifiera hälsoproblem uppfattat tillstånd vårdåtagande beslut att att bedöma vårdbegäran mottagen vård- begäran
21
Översikt 1 2 Vårdbegäran - direkt hänvisning
22
Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 4 Matchning mot vårdutbud - saknas
23
Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått
24
Översikt 1 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan
25
Översikt 1 15 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått 14 Remiss till annan HoS-producent 15 Vårdbegäran hos annan HoS-producent
26
Bildernas ursprung Utöver nya bilder till denna presentation har material hämtats från Magnus Fogelberg Maria Areblad Lars Björkman div arbetsmaterial från SAMBA
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.