Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Isaksson
1
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011
2
MSD Företagspresentation
3
3 Vi har receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner och veterinärmedicinska läkemedel Företaget finns i mer än 140 länder och i Sverige har MSD cirka 250 anställda och kontor i Sollentuna Vi genomför kliniska prövningar och har en bred produktportfölj inom bland annat kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och det centrala nervsystemets sjukdomar MSD – ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag
4
4 Fokusområden Diabetes Hjärt- kärlsjukdomar Cancer Astma och allergi Neurologiska sjukdomar Kvinnohälsa Infektions- sjukdomar Immunologiska sjukdomar
5
5 Vill du veta mer… Besök följande hemsidor för att lära mer om: Vår verksamhet : www.msd.se och www.merck.com www.msd.sewww.merck.com Vår corporate responsibility : www.merck.com/cr www.merck.com/cr
6
6 Agenda Varför facebook ? Hur går det till ? Sites perspektiv Olika medier – resultat Exempel på annons Slutsat och summering
7
7 Metro 8 mars 2011
8
8 Vad stod det i artikeln? Försökspatienter behövs Nya kommunikationskanaler Patienter hittar inte studien – studien måste hitta patienterna! Testa nya vägar…..
9
9 Statistik Vem kan man nå? Kan Facebook hjälpa dig att rekrytera rätt patienter? Sverige - 9,3 Milj invånare Sverige - 4,4 Milj FB användare Studie för patienter med högt kolesterol? 90-95% av personer >55 år har hyperkolesterolemi På Facebook är 11% av användarna >55 år = 480.000 personer) Studie på HPV vaccin? På Facebook finns 1, 3 miljoner invånare mellan 15 och 26 år
10
10 Facebook annonsering -hur går det till- Skapa en Facebook profil för annonsering! Skapa din annons Skicka till EPN
11
11 Landningssidan
12
12 Landningssidan EPN godkännande!
13
13 Site perspektiv Dina site måste vara: Villiga att delta Förstå processen Svara på inkomna intresseanmälningar så snabbt som möjligt (efter tre dagar förlorar patienten intresse)
14
14 Exempel på Facebook annonsering - Migrän Tidningsa nnons FacebookAnnatJournalVet ej Site 1 (29) 225--2 Site 2 (15) 671-1 Site 3 (8) ---80 Site 4 (14) 113--0 Site 5 (10) -00100 Site 6 (9) 16110 Site 7 (9) 900-0 Site 8 (6) 0--60 Totalt (100) 49212253
15
15 Migränstudien – vad kostade det? Annons 177 000 3 600 Facebook 38 000 1 800 Annat 60 00030 000 Journalsökning 40 000 1 600 315 000 Totalt Per patient
16
16 CWW 30Nov 2010 Antal klick:7268 Döttrar antal klick:18 Tjejer antal klick: 2157 Exempel på Facebook annonsering - HPV
17
17 Resultat 7 17 32 25 24 Facebookpatient ca 2500 kr Begränsningar: Stockholm saknar 13 patienter på lista – Uppsala saknar 8 patienter
18
18 Lärdomar från Facebook annonsering * Tydlighet på den korta text man har i Facebook annonsen är av största vikt - också på landningssidan * Smidigt att ha en landningssida där patienten själv kan anmäla intresse lätt! Utan att denne behöver ringa upp. Men se till att site är med på noterna! * Att ha en annons per site i en kampanj på FB (en för varje ort) är att föredra. Ex: Stockholm vill ha igång annonsen hela tiden, medan Uppsala vill ha en sommarpaus.
19
19 Blev vården bättre ? Med noga planerad och riktad annonsering kan patientrekryteringstiden avsevärt förkortas vilket minskar kostnaden och kortar tiden till eventuell registrering av ett läkemedel
20
20 Tack för uppmärksamheten !
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.