Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnn Lindberg
1
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12
3
Helhetssyn och Interprofessionell kommunikation (IPK)
4
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Huvudbudskap Skapa strukturella betingelser för IPK Skapa respekt och förståelse
5
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Från helhet till del Ontologisk Kunskapsmässig Administrativ MänniskanSocial Fragmenterad som en helhetPsykologisk hälso- och Biologisk sjukvård
6
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Hälsobetingelse (Störning/sjukdom) Kroppsfunktion och Struktur AktivitetDelaktighet Omgivnings- faktorer Personliga faktorer
7
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 IPK ett samspel mellan olika dimensioner diskursiv (kunskap- och förklaringsmodell) organisatorisk/juridisk psykologisk
8
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Ideal vs verklighet? Klientens bästa Konsensus Jämlikhet Delat ansvar Professionalism Utveckling Ökad effektivitet Organisationens intresse Personliga intressen Maktförhållanden Prestigehierarkier Motverkande belöningssystem Gruppmotsättningar
9
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Skilda synsätt (olika diskurser) Människan är en helhet (ett bio-psyko-socialt synsätt) Olika kunskapsområden möts Oenighet om vad som är ”sanning” Skillnader i makt (vem definierar problemet?) Skillnader i språk
10
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Sociala representationer
11
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Socio-centrerad kunskap Piaget: Vår kunskap betingas av våra behov, begär och intressen Kunskapen är ändamålsenlig
12
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Ändamålsenligheten Förvanskning Tillägg Utelämning
13
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Det demokratiska samtalet Olika synsätt ställs mot varandra Utrymme ges för argumentering Tolerans och respekt (lyssna på argumenten) Vilja att komma överens
14
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Underlätta kontakter Hantera konflikter Skapa förtroende Underlätta arbete
15
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Underlätta kontakter Involvera ledningsnivåer Skapa mötesplatser Säkerställ informationsflödet Identifiera potentiella problem Upprätta ”handlingsplaner”
16
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Hantera konflikter Administrativa Ekonomiska Juridiska Diskursiva Psykologiska
17
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Skapa förtroende Ömsesidigt förtroende ”Genomskinlighet” Jämn maktfördelning Rättvist belöningssystem
18
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Underlätta arbetet Fortsatt förtroendeskapande arbete Följsamhet Ge erforderliga resurser Ge andra access till den egna organisationens resurser
19
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Tänk på att IPK förutsätter En tydlig och klar ledning Ett klart uttalat mål Tillräckligt med resurser Att skillnader identifieras och respekteras
20
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 Till sist … Identifiera problemgenererande faktorer och undanröj (t.ex. okunskap), parera (t.ex. tydliga instruktioner) eller lev med dem (t.ex. respektera olika ”bilder”)
21
Berth Danermark, Örebro 2007-04-12 TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.