Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLina Lundberg
1
FACKLIG POLITISK OMVÄRLDSANALYS AKTIVISM SOM FOLKBILDNING VERKTYG FÖR ATT PÅVERKA
3
VAD HÄNDER I SVERIGE?
4
FACKLIG-POLITISK-SAMVERKAN VÄRNEN ÄR KÄRNAN
6
VÄLJARKÅRENS FÖRDELNING I STOCKHOLMS LÄN
7
FRÄMSTA SKÄLEN ATT MAN INTE RÖSTADE (S) 2010 1)Mona Sahlin 2)Vet ej 3)Politiken 70% förtroendevalda röstade ( S ) 27% av de förtroendevalda deltog aktivt i valrörelsen 26% ansåg att ( S ) jobbar för LO-medlemmarnas frågor i valrörelsen
9
BÖRJAR EUROPA TRÖTTNA PÅ NEOLIBERALISM? Danmark Norge Frankrike (20 år sedan) Italien Belgien Grekland Island
10
HUR JOBBAR ANDRA?
11
SÄTTA AGENDAN
12
POSITIVA & NEGATIVA VÄRDERINGSORD Välfärd Skattetryck Arbetslinjen Ansvar
13
SÄTTA AGENDAN Bidragsparteit eller jämnlikhetspartiet? Hur många tjänar på skatten? Var försvinner våra gemensamma resurser?
14
VILKEN MAKT HAR FACKET?
15
VERKTYG ATT PÅVERKA
16
SMÅ MEDEL STOR FÖRÄNDRING Manifestaion Direkt aktion Flashmob Tv-avgift Hemlöshet Tv-avgiftHemlöshet Adbusting Eget alternativ Cash mob, hacktivism, qr-walk, konst...
17
GUERILLAMARKNADSFÖRING
18
TILL AKTION! Vilka? Förbundet, gräsrot, eget initiativ, tillsammans. Vad? Syfte, i tiden, humor Var? Plats Hur? Genomförande, spridning, media Överklassafari
19
UPPFÖLJNING Berätta om er historia Bild och film Vad säger andra om det ni gjort? Utvärdera Vad hände?
20
FÖRÄNDRINGSSPELET 1. HJÄRTEFRÅGA – Bestäm er för nåt ni vill påverka! 2. INFORMERA – Hur ska ni nå ut med er idé? 3. MOBILISERA – Bli fler som tycker samma sak! Vilka vill ni få med er? 4. AGERA – Hur ska ni driva er idé?
21
VERKTYG TILL AKTION Hemsida (wordpress.com weebly.com) Sociala medier Smsgrupp.se Maillista (riseup.net/lists ymlp.com) Motkraft.net Fantasin aktion.weebly.com
22
FRÅGOR? naima_clevenhag@hotmail.com 0703412402 alexander.ingster.hofgren@gmail.com 0736 12 87 71
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.