Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Turismens besöksmål tillgängliga för funktionshindrade
2
Viktiga delar av turism Information byggnader, hotell, restauranger, turism informationskontor etc. Utrymme inomhus : reception, rum, hissar, etc. Dessutom: entré, parkering, transportmedel, etc. Utomhus : turistvägar, landskap, nöjespark, etc. personal
3
Turisms tillgänglighet för alla kan säkerställas genom att följa universell design principer och flexibilitet, god kommunikationsförmåga och öppet sinne hos personalen
4
Besökspunkter och dess omgivningar Ordentligt märkt parkeringsplats inte långt från ingången Entré på trottoarens nivå eller med ramp användbar Breda Entrédörrar och i fall av karuselldörrar behövs alternativ entré
5
Podjazd dla wózków Entré med ramp Parkingsplats för besökare med rörelsehinder Model av besökspunkten Tactile led
6
flexstep
7
Besökspunkter och dess omgivning Utan trösklar eller mycket låga trösklar i besöksmålet eller närliggande omgivning Tydligt markerade entréer och kontrastmarkering Taktila leder till stöd för blind person till besöksmålet i byggnaden (receptionen, nästabesökspunkt i utställningsområdet, etc.)
8
Utrymme inomhus Inga tjocka mattor eller dörrmattor Passager möjligt att gå förbi personen i rullstolen, med kryckor, etc. Tillräckligt breda hissar Knappar i hissen, strömbrytare, larmknapp, etc. ska var möjliga att nå från rullstolen.
9
utrymme inomhus Tydlig märkning av gemensamma utrymmen - till exempel: Receptionen, toalett, information, biljettkontor, mm (helst med vanliga piktogram) Brist på objekt projiceras från väggarna speciellt i huvudhöjd Vid utrymmen med många glaselement - tydlig markering för synskadade
10
Hissknappar med braile Braille characters on the elewator buttoms Two heights of counter In the reception Receptionsdisk med två höjdnivåer
11
utrymme inomhus Säkerställ korrekt akustisk viktiga platser som reception, restaurang, informationspunkt, etc. Om möjligt – kan vid behov ljud-induktionsslinga användas Finns system för Larminformation. I
12
Internationell symbol för anläggning med teleslinga för hörselskadade
13
utrymme inomhus Vid hög disk - bör disk två höjder tillhandahållas. Om det inte är möjligt, bör ytterligare ett bord användas för att kunna möta gäst i rullstol. Tillgängliga toaletter bör finnas på varje våning av besökspunkten. Olika anläggningar (t.ex. klädhängare) bör kunna nås av rullstolsburen
14
Tillgängligt badrum
16
utrymme inomhus Utrustning m.m. kan nås av rullstolsburne ex : Shampo och tvål i badrummet Handduk TV fjärrkontroll Telefon, ljusknappar m.m.
17
utrymme inomhus Små taktila modeller bör finnas av eventuellt mycket stora utställningar eller föremål som inte går att röra. På begäran bör man åt besökare tillhandahålla informationsmaterial i storstil eller punktskrift, lätt att läsa och förstå.
18
Andra viktiga delar av den fysiska miljön Rimligt avstånd till kollektivtrafik Tillgänglig kollektivtrafik: buss, spårvagn, järnväg etc Visuell och hörbar utrop i vagnarna Reservera plats åt assistenthund t ex vid transport vid större evenemang Tänk på att sprida larminformationen på olika sätt vid en nödsituation.
19
Andra viktiga delar av? Fysiska miljön Textinformation tillsammans med bilder och foton (meny, beskrivning av arkitektur, instruktioner, etc.) Detaljerad beskrivning av utställningar, turism vägar etc.
20
Man bör se till att ta med detaljerad information om tillgängligheten av besöksmålet och dess omgivning i turisterbjudande - det kommer att underlätta eller till och med göra det möjligt att använda tjänsten inte bara av gäster med funktionshinder utan även av alla andra gäster
21
Tack för uppmärksamheten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.