Ladda ner presentationen
1
Välkommen till fördjupning IT
2
Agenda Peter Mannerhagen, IT arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
3
Namn Organisation Titel / arbetar som Förväntningar på eftermiddagen
Vilka är vi? Namn Organisation Titel / arbetar som Förväntningar på eftermiddagen
4
Vilka är vi? Kommunanställda Kommunens IT Regioner Myndigheter Samverkansorganisationer Privata företag
5
Agenda Peter Mannerhagen, IT-arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
6
Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa?
7
IT har koll på läget ! ?
8
Vanligt förekommande kultur
9
Ny spelplan
10
Verksamhetsledd utveckling
11
Förutsättningar som är bra att ha på plats
Serviceorienterat arbetssätt Samverkansmodeller
12
Erfarenheter från Västerås
13
Erfarenheter från Västerås
Förbättringar Driftsättning Test Tjänstefokus Processfokus Leverantör involveras Säkerhetsfokus IT involveras Juridiken involveras Extern PL Verksamhetsdrivet
18
Paus
19
Agenda Peter Mannerhagen, IT-arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
20
Vad innebär tjästepaketering?
Ex.1 En eller flera leverantörer i samverkan förser verksamheten med en leverans som motsvarar deras behov. Ex.2 En eller flera funktioner läggs ihop och levereras som en sammanhållen väl fungerande tjänst. Ex.3 Tjänsten är tillgängliggjord på ett enkelt sätt. Ex.4 Leverans enligt tjänstedeklaration och SLA. Ex.n …
21
Alternativ kundtolkning av tjänstepaketering
Avbeställ Beställ
22
Alternativ IT tolkning av tjänstepaketering
23
Vad är bäst för båda parter?
…eller alla parter?
24
Förutsättningar Tydligt beskrivna Behov Förväntningar Krav
Tydligt beskriven Leverans Tillgänglighet Tillförlitlighet …som alltid
25
Hur går man till väga? Steg 1 Steg 2 Steg 3 Metod Modell Samsyn
Transparens
26
Fördelar med tjänstepaketering
Leverans efter överenskommelse Tjänsteinnehåll och funktion säkras Lätt för verksamheten att beställa Ansvarsfördelning Standardisering Säkerheten KAN finnas i tjänsten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.