Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohanna Johansson
1
RTS Konjunkturbarometer 2010
2
RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa och stimulera utvecklingen av näringens företagare Övergripande mål: att bidra till att skapa goda och självförsörjande företag runtom i Sverige
3
Underlaget Kvantitativ enkätundersökning hos landets rese- och turistföretagare 900 responderande verksamheter Representerar flera verksamhetsområden inom näringen Ger en situationsanalys av olika förhållanden, i relation till tid och samhälleliga förändringar
4
Nationell undersökning
5
Viktigaste frågan just nu A: Tillväxt B: Lönsamhet C: Miljö- klimatfrågor D: Konjunkturen E: Valutaförändringar F: Infrastrukturen G: Annat Lönsamhet Tillväxt Infrastruktur Miljö & klimatfrågor Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu?
6
Ekonomiska framtidsutsikter Ökad optimism Internationella kunder Konjunkturläget Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna?
7
Ekonomiska framtidsutsikter forts. Nyanställningar Nyinvesteringar Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna?
8
Hinder för tillväxt A: Hård konkurrens B: Bristande efterfråga C: Dålig lönsamhet D: Begränsad tillgång till kapital E: Begränsad tillgång till lämplig arbetskraft F: Kompetensbrist inom egna företaget G: Myndighetsregler H: Dålig infrastruktur I: Brist på egen tid Kapital Egen tid Hård konkurrens Infrastruktur Myndighetsregler Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet?
9
Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Skåne
10
Viktigaste frågan just nu Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu? (Region) Blekinge: relativt stort fokus på valutaförändringar Kalmar: infrastruktur bör prioriteras Kronoberg: miljö & klimatfrågor lågt prioriterade Skåne: följer i stort den nationella trenden. Miljö & klimatfrågor något mindre prioriterade
11
Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna? (Region) Ekonomiska framtidsutsikter Kalmar och Skåne: Optimism gällande de ekonomiska framtidsutsikterna Blekinge och Kronoberg: Stor osäkerhet
12
Ekonomiska framtidsutsikter forts. Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna? (Region) Blekinge: Stor variation – öka eller minska antalet anställda? Kalmar: ökat antal anställda? Kronoberg och Skåne: Oförändrat läge?
13
Hinder för tillväxt Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet? (Region) Blekinge: Hård konkurrens & dålig lönsamhet Kalmar: Dålig infrastruktur & begränsad tillgång till kapital Kronoberg: Dålig lönsamhet Skåne: Brist på egen tid & krångliga myndighetsregler
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.