Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI."— Presentationens avskrift:

1 MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI

2 ELVA PROCESSAUTOMATION HOLDING AB ”ELVA ska vara det kompletta alternativet inom VA och industriell IT för kommuner och industri. Genom närhet till kunden och insikt i dennes behov levererar ELVA kostnadseffektiva lösningar med kvalitets- och miljöansvar.” Industriell IT Vatten, avlopp och process (VA) Teknisk ingenjörsverksamhet och entreprenad

3 STP SEGMENTERING, URVAL OCH POSITIONERING

4 PESTEL Politik Ekonomi Sociokultur Teknik Ekologi Juridik

5 PORTER’S 5 FORCES Inträdesbarriärer Rivalitetsfaktorer Leverantörskraft Kundkraft Substituthot

6 MARKNADSMIX ENLIGT 4P

7 SWOT Strength - Kostnadseffektiva - Goda kundrelationer - Nischad marknad - Två verksamhetsdelar - Produktsoberoende Weakness - Begränsad marknadsföring - Produktberoende -Nischad marknad Opportunity - Ny teknik - Nya/strängare miljölagar/vanliga - Politisk stabilitet - Miljöförstöring/katastrofer - Lagen om offentlig upphandling (LOU) Threat - Lagändringar - Leverantörförseningar - Större konkurrenter - Arbetsmiljökrav (BAS-P, BAS-U) -Lagen om offentlig upphandling (LOU) SWOT

8 TOWS

9 ANSOFFS MATRIS

10 MARKNADSSTRATEGI Expansion Ökad omsättning Fortsatt konkurrenskraft Fortsatt kundvård Öka synlighet Förbättra kvalitet

11 ÅTGÄRDSFÖRSLAG Fortsatt deltagande på branschmässor Uppgradera hemsida Erbjuda examensjobb Annonsering i branschtidningar Studenttävling Kundevent

12 UPPFÖLJNING ÅtgärdKvalitativKvantitativ Fortsatt deltagande på branschmässor Höjd varumärkesidentitet Antal uppdrag > Större marknadsandel Erbjuda examensjobb Höjd varumärkesidentitet Större konkurrenskraft Nya idéer Utökad kompetens inom företaget Expansion Annonsering i branschtidningar Höjd varumärkesidentitet Utökad kompetens inom företaget Antal uppdrag > Större marknadsandel Expansion Studenttävling Höjd varumärkesidentitet Nya idéer Utökad kompetens inom företaget Expansion KundeventNöjda kunder

13 FRÅGOR PÅ DET?


Ladda ner ppt "MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI."

Liknande presentationer


Google-annonser