Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErika Lundgren
2
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten
3
Skollagen Lika tillgång till utbildning:
”Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag” (1 kap. 8§ skollagen). Lika kvalitet på utbildningen: ”Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas” (1 kap. 9§ skollagen). Kompensera: ”I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.” (1 kap. 4 § skollagen).
4
Likvärdighetsindikatorer
Skillnader i resultat mellan elever, klasser, skolor och kommuner Skillnader i resultat mellan elever med olika socioekonomisk och utländsk bakgrund Skolsegregation utifrån skolors elevsammansättning Sambandet mellan skolans elevsammansättning och elevens resultat
5
Datakällor Betygsdata Internationella kunskapsmätningar PISA 2000, 2003, 2006, TIMSS 1995, 2003, 2007 Aktuell forskning
6
Skillnader i resultat mellan elever, klasser, skolor och kommuner
Skillnaderna i resultat mellan elever har ökat Skillnaderna i resultat mellan klasser inom skolor har ökat Skillnaderna i resultat mellan skolor har ökat kraftigt Skillnaderna i resultat mellan kommuner har ökat
7
Total variation i elevers meritvärde
8
Total variation i matematik och engelska
9
Hög- och lågpresterande grupper
10
Total variation enligt PISA
11
Skillnad i betygsresultat mellan skolor
12
Andel elever med många respektive få obehöriga elever
13
Skolvariation enligt internationella studier
14
Betydelsen av elevens socioekonomiska bakgrund är fortsatt stor
Skillnader i resultat mellan elever med olika socioekonomisk och utländsk bakgrund Betydelsen av elevens socioekonomiska bakgrund är fortsatt stor Indikationer på en ökning under senare år Inga stora förändringar sett över hela tidsperioden Betydelsen av att vara utlandsfödd har ökat under senare år Trolig orsak: ökad invandringsålder
15
Föräldrarnas utbildningsnivå och meritvärde
16
Föräldrars utbildningsnivå och elevers betyg i matematik
17
Betydelsen av social bakgrund i PISA-resultat
18
Effekt på meritvärde av utländsk bakgrund
19
Skolsegregation utifrån skolors elevsammansättning
Skolsegregationen med avseende på socioekonomisk bakgrund har ökat marginellt Skolsegregationen med avseende på utländsk bakgrund har ökat under senare delen av 00-talet Indikationer på ökad skolsegregation efter ”dolda” egenskaper som t.ex. studiemotivation
20
Skolsegregation med avseende på utbildningsnivå
21
Skolsegregation med avseende på utländsk bakgrund
22
Sambandet mellan skolans elevsammansättning och elevens resultat
En elevs resultat är högre i en skola där andelen elever med högutbildade föräldrar är högre sambandets styrka har ökat kraftigt En elevs resultat är lägre i en skola där andelen utlandsfödda elever är högre ingen tydlig trend
23
Sambandet mellan skolans elevsammansättning och elevens resultat
Starkare samband mellan skolans elevsammansättning och elevens resultat
24
Orsaker till ökade skolskillnader
Ökade skillnader i skolors kvalitet svag empiri men kan ej uteslutas Elever är mer sorterade på olika skolor Till viss del genom ökad ”synlig” skolsegregation Till större del genom ökad ”dold” skolsegregation — studiemotiverade elever med engagerade föräldrar söker sig till samma skolor Boendesegregation möjlig men kan inte förklara nivåförändringen
25
Konsekvenser för likvärdigheten
Kamrateffekter och lärarförväntningar betydelsefulla och förstärker skillnaderna Större genomslag när skolorna är mer segregerade utifrån elevers resultatnivå Vilken skola en elev går i har fått ökad betydelse
26
Skolverkets slutsatser
Likvärdigheten i den svenska grundskolan har försämrats Skillnaderna mellan skolor har ökat Betydelsen av vilken skola en elev går i har ökat
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.