Ladda ner presentationen
1
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.
2
Affärsidén visar vägen (kapitel 3)
Vad är en affärsidé? Ger svar på vad företaget har att erbjuda T ex Willys affärsidé: Sveriges billigaste matkasse Vet ni några affärsidéer? Vad kan IKEA:s affärsidé vara? ”erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”
3
Yttre affärsidén 1. Vilket behov ska vår produkt uppfylla?
2. Vilken är företagets målgrupp? 3. Hur ska vårt erbjudande se ut? (vilken produkt ska vi sälja)
4
Inre affärsidén 4. Hur ska den genomföras? Vilka resurser behöver vi?
Vad behöver vi kunna? Vilka leverantörer ska vi använda?
5
1. Behov Tre olika slags behov: A) Fysiologiska Mat, dryck, sömn
B) Psykologiska Inre tillfredsställelse C) Sociala Relationer till omgivningen
6
Vilket företags affärsidé?
”Vi erbjuder aktiva människor sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet, till bästa pris.” Stadiums
7
Vilket företags affärsidé?
”X ska vara det självklara valet när det gäller möbler och heminredning för den pris- och kvalitetsmedvetna kunden och alltid leverera ett positivt bemötande” Mios ”X ska producera och sälja semesterresor som ger våra kunder de bästa veckorna på året” Vings
8
Man kan också HYRA en affärsidé:
FRANCHISING T ex 7-eleven, Pressbyrån
9
Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.