Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Företagsekonomi 1 Centralt innehåll"— Presentationens avskrift:

1 Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.

2 Affärsidén visar vägen (kapitel 3)
Vad är en affärsidé? Ger svar på vad företaget har att erbjuda T ex Willys affärsidé: Sveriges billigaste matkasse Vet ni några affärsidéer? Vad kan IKEA:s affärsidé vara? ”erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”

3 Yttre affärsidén 1. Vilket behov ska vår produkt uppfylla?
2. Vilken är företagets målgrupp? 3. Hur ska vårt erbjudande se ut? (vilken produkt ska vi sälja)

4 Inre affärsidén 4. Hur ska den genomföras? Vilka resurser behöver vi?
Vad behöver vi kunna? Vilka leverantörer ska vi använda?

5 1. Behov Tre olika slags behov: A) Fysiologiska Mat, dryck, sömn
B) Psykologiska Inre tillfredsställelse C) Sociala Relationer till omgivningen

6 Vilket företags affärsidé?
”Vi erbjuder aktiva människor sport- och sportmodeprodukter med god funktion, design och kvalitet, till bästa pris.” Stadiums

7 Vilket företags affärsidé?
”X ska vara det självklara valet när det gäller möbler och heminredning för den pris- och kvalitetsmedvetna kunden och alltid leverera ett positivt bemötande” Mios ”X ska producera och sälja semesterresor som ger våra kunder de bästa veckorna på året” Vings

8 Man kan också HYRA en affärsidé:
FRANCHISING T ex 7-eleven, Pressbyrån

9 Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht


Ladda ner ppt "Företagsekonomi 1 Centralt innehåll"

Liknande presentationer


Google-annonser