Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAstrid Ivarsson
1
Allt var bättre förr! Eller? NEJ
3
Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar
4
Lagförda stölder
5
MEN FÖRST HUR VAR DET MED STATISTIKEN Över tid är det svårt att mäta! Lagföringsstatistik innebär vissa felkällor
6
Lagförda stölder Skilj på tre perioder -Förmodern (1850- 1900) -Modern (1900- 1990) -”Postmodern” (1990 )
7
Lagförda stölder
8
Sammanfattningsvis går det att se: Svälten 1860-talet ökar stölderna 1920 – når den sin lägsta nivå Ökade under världskrigen Från 1950 –talet sker en kraftig ökning Ökningen avtar något under 70 & 80-tal Det sjunker under andra hälften av 90-talet 15ggr så många stölder beroende på lägsta och högsta noteringen
9
Lagförda stölder i jämförelse med anmälda lagföringanmälda
10
Tillväxt och brott
11
Sambandet tillväxt och brottslighet 1800-tal Positiv tillväxt minskat antal stölder Negativ tillväxt ökar stölderna Stöld orsakas av fattigdom!!! 1900 - 1990 Sambandet mellan fattigdom och stöld försvinner i princip ca 1900 Istället så ändrar brottsligheten struktur – en ökning av BNP ökar stölderna Fler tillfällen till brott d v s tillfällesstruktur
12
STOPP! Denna förklaring räcker inte!!
13
VARFÖR? Det är ungdomarnas och japanernas fel
14
Ungdomsbrottslighet och samhällsförändring Utvecklingen av ungdomsbrottsligheten (Grövre brott) (15-17år) som ökar med 80ggr från 1850 till 1970, ökningen är betydligt mindre vad gäller andra åldersgrupper
15
VARFÖR? SOCIAL KONTROLL Som kan vara informell och formell
16
Tillbaka till 1800-talet Produktionen sker i hemmet Barn arbetar, fostras och utbildas i hemmet Fysisk och social närhet Lite frihet stor kontroll
17
Låg kriminalitet, men mycket våld
18
Industrialisering Familjens arbetsgemenskap bryts när produktionen flyttas ut från hemmet då försvinner också barntillsynen, uppfostran och utbildningen av barnen. Ett kort tag förekommer barnarbete – som relativt snabbt förkastas Vad ska samhället göra? Jo… att införa… Allmän skolplikt införs 1842…
19
Från informell till formell kontroll
20
Skolan
21
Teorin om sociala band Anknytning (attachment) till kamrater, skola och föräldrar Åtaganden (Commitment) till konforma samhällsordning, jobb, utbildning Delaktighet (involvement) i konventionella samhället, d v s engagemang i skola, arbete och föreningar Övertygelse (belief) om samhällets legitimitet, positiv till rättsväsende, lagstiftning och politik samt negativ till brott och missbruk
22
Jerzy Sarneckis slutsats ”Att industrialiseringens omvandling av produktionsförhållanden innebär att de sociala banden mellan unga människor och det etablerade samhället försvagas och den formella sociala kontrollen på denna grupp minskar. Det tillsammans med tillfällesstrukturen leder till en dramatisk ökning av ungdomsbrottslighet.”
23
Men Japan då?
24
Jämför kurvorna!
25
Även här SOCIAL KONTROLL
26
konfucianismen de fem banden, förhållanden som står mellan över- och underordnade: Furste och undersåte Man och kvinna Föräldrar och barn Äldre bror och yngre bror Äldre vän och yngre vän
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.