Ladda ner presentationen
1
Karolina Källoff Ola Olefeldt
Studenthälsan, Malmö högskola Stresshantering Karolina Källoff Ola Olefeldt
2
Studenthälsan, Malmö högskola
Stressreaktioner Flykt Kamp
3
Studenthälsan, Malmö högskola
Hotande tankar Orm? eller Pinne?
4
Studenthälsan, Malmö högskola
Vad är stress? Obalans mellan de krav och påfrestningar en människa utsätts för och hennes resurser att uppfylla eller handskas med dessa
5
Krav, resurser och prestationsförmåga
Studenthälsan, Malmö högskola Krav, resurser och prestationsförmåga
6
Sambandet: Krav - Prestation
Studenthälsan, Malmö högskola Optimalt samband mellan kravnivå och prestation Sätt rimliga krav på dig själv Ifrågasätt kraven från andra
7
Sambandet: Krav - Prestation
Studenthälsan, Malmö högskola Prestation För höga krav ! För låga krav ! Optimal kravnivå ! Krav
8
Balans mellan krav och resurser
Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser RESURS KRAV RESURS KRAV RESURS KRAV Sätt rimliga krav på dig själv i förhållande till dina resurser – försök att hålla balansen.
9
Balans mellan krav och resurser
Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Krav – sätt rimliga krav Vilka krav har du på dig själv? Gör en kartläggning! Är dessa rimliga? Vilka krav har andra på dig? Är du osäker: Fråga! Är dessa rimliga? Vilka krav har du på andra? Var tydlig mot din omgivning!
10
Balans mellan krav och resurser
Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Du kan höja dina resurser bl.a. genom att: Hitta din inlärningsstil Lära dig studieteknik Ha koll på kost och motion Umgås med vänner, familj … Hitta dina återhämtningsytor Lära dig att hantera negativa och stressande tankar
11
Balans mellan krav och resurser
Studenthälsan, Malmö högskola Balans mellan krav och resurser Påfrestningar och förändringar i livet påverkar ens resurser. T ex: Miljöombyte (arbete/gymnasium – högskola) Fysiska/psykiska dagsformen Uppbrott i relationer Konflikter Det är inte rimligt att hålla samma kravnivå när ens resurser är reducerade.
12
Kartläggningsmodell Fritids- Sysselsättnings- familjesituation
Studenthälsan, Malmö högskola Kartläggningsmodell Fritids- familjesituation Sysselsättnings- situation Jag Gör en kartläggning av din livssituation - kartlägg såväl styrkor som svagheter! Personliga egenskaper
13
Tanke, känsla och beteende
Studenthälsan, Malmö högskola Tanke, känsla och beteende
14
Sambandet mellan tanke, känsla och beteende
Studenthälsan, Malmö högskola Jag vet inte hur tentan kommer att gå – jag ska göra så gott jag kan – kanske går det bra Tankar Jag kommer aldrig att klara tentan Orkar inte studera Jag känner att jag inte duger till – att jag inte håller måttet Beteende Känslor Jag studerar och förbereder mig så mycket jag kan och tycker är rimligt Jag känner mig nöjd med att ha gjort så gott jag kan – ingen kan kräva något mer
15
Tankefälla: Katastroftanke
Studenthälsan, Malmö högskola Tankefälla: Katastroftanke Tänk om jag inte klarar tentan Tänk om jag inte klarar tentan Då klarar jag säkert inte om-tentan Det kommer en om-tenta Positiv tanke Katastroftanke ...och jag kanske lyckas med den ..och lyckas inte få någon utbildning Lyckas jag med den lyckas jag säkert med fler Ingen utbildning - inget jobb Klarar jag mina tentor klarar jag utbildningen Jag får leva på social-bidrag Utbildning är åtminstone ett första steg till ett jobb Jag kommer att dö fattig
16
Tankefälla: ”Jämförelsenoja”
Studenthälsan, Malmö högskola Tankefälla: ”Jämförelsenoja” +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- +/- Alla människor har plus och minus… …sluta att jämföra dig med summan av alla andras förträfflighet +/- +/-
17
Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet
Studenthälsan, Malmö högskola Skillnaden mellan högskolestudier och arbetslivet Arbetsliv Fastlagda arbetstider Arbetsfria dagar Chef som leder och fördelar arbetet Högskolestudier Få inbokade föreläsningar resten självstudier Väldigt flexibla arbetstider Du är din egen chef
18
Läsdagbok Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat.
Studenthälsan, Malmö högskola Steg 1 Avsätt tid för planering av såväl studier som annat. Var konkret – ”ett visst antal sidor/uppgifter” Sätt rimliga mål – du måste ha tid för pauser. Du har rätt att vara ledig när du gjort vad du kunnat för att uppnå dina studiemål. Ta hänsyn till din naturliga dygnsrytm när du planerar. Kom ihåg att planera in tid för mat, motion och återhämtning.
19
Läsdagbok Studenthälsan, Malmö högskola Steg 2 Skriv upp vad du faktiskt har läst/gjort enligt din planering. Skriv ner om du gjort något annat än du avsett. Steg 3 Fundera kring och skriv ner vad som hindrade dig att fullfölja din planering. Steg 4 Försök att komma på vad som hade hjälpt dig att uppnå de mål som du satt för dina studier.
20
Exempel på en läsdagbok
Studenthälsan, Malmö högskola Exempel på en läsdagbok Tidpunkt Planering dagen innan. Vad jag läste enligt Planen eller vad gjorde jag istället? Vad jag tror hindrade mig? Vad hade hjälpt? Frukost Förmiddag Pass 1 Exempel: Läsa Cullberg s Läste s Pratade i telefon Telefonen ringde Att jag dragit telefonen ur jacket. Mellanmål Pass 2 Lunch Eftermiddag Göra uppgift 7-9 Uppgift 7 och 8 Orealistisk planering Planera rimligare Kvällsmat Kväll Repetera föreläsnings- anteckningar Tittade på TV Mitt favoritprogram gick just denna tiden Spela in programmet på video och se någon annan tid. Nattmacka Natt
21
Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål
Studenthälsan, Malmö högskola Att sätta upp mål Realistiska Konkreta Tidsbundna Delmål Successivt närmade Ge inte upp!
22
Sätt upp konkreta målsättningar
Studenthälsan, Malmö högskola Sätt upp konkreta målsättningar Total studietid för varje ämne Vilket betyg siktar du på? Hur lång ska din studievecka och din studiedag vara? Sätt upp ett schema!
23
Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning
Studenthälsan, Malmö högskola Vikten av tydlighet mot dig själv – och mot din omgivning Skriv in de schemalagda, fasta och återkommande aktiviteterna (lektioner, föreläsningar, gruppövningar) Men också tid för enskilda studier! Skriv också in belöningar
24
Jämför med att diska och tvätta!
Studenthälsan, Malmö högskola Jämför med att diska och tvätta!
25
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur
26
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1. Ställ tre frågor 2. Snabb översikt 3. Fördjupad översikt 4. Studieplanering 5. Intensivläsning 6. Repetition Gå på föreläsning = 1 rep
27
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 1.Ställ tre frågor Hur viktigt är stoffet? Vilka förkunskaper har du? Varför ska du läsa boken – vilket är ditt mål?
28
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 2. Snabb översikt Omslag – förord Innehållsförteckning Förord Introduktion Bläddra – 4 sek/sida – bekanta dig med bilder, tabeller, rubriker
29
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 3. Fördjupad översikt Kopiera innehållsförteckning och lägg bredvid Sammanfattningar Första/sista del av kapitel Rubriker (och leta efter svaret) Texter till bilder, diagram och tabeller Faktarutor Markerad text Övningar, frågor
30
Studenthälsan, Malmö högskola
Detta har du gjort nu!
31
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 4. Studieplanering Läs kursmålen Vad har du för tidigare kunskaper? Planera in i schemat Post-it med datum i boken Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön 7-9 9-11 11-13 13-15 15-17 17-19 19-21 21-23 23-01
32
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 5. Intensivläsning Över och understrykningar – olika färger, var konsekvent! Skriv i marginalen, ex 1, 2, 3 Rödmarkera det du inte förstår och gå vidare direkt Boken är ditt arbetsredskap Anteckningspapper vid sidan om Återberätta Frågor och gamla tentor
33
Så här kan du läsa facklitteratur
Studenthälsan, Malmö högskola Så här kan du läsa facklitteratur 6. Repetition Glömskekurvan Repetition Repetition Repetition Repetition
34
Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig
Studenthälsan, Malmö högskola Du är här för att lära! - inte för att du redan har lärt dig
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.