Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Planering workshop ABF Vux
2
Förbättringsområden av olika slag från värdeflödeskartläggningen
Antagning –Intro (14) Stressfri planeringstid för personal (9) Tydliggöra målen för eleverna – löpande (8) Närvarorapportering (6) Praktikhantering (6) Identifiera tidstjuvar i undervisningen, paretofördela för åtgärder (5) Adm rutiner – ändringsblankett (4) Klagomur – hur undvika/hantera? (1) Återkoppling till praktikcoacher vid förändringar (1) Öka mtrl-bank för individuella övningar (1) Mejl-kulturen (1) Koordinera olika elevkartläggningar (1) Inventera arbetsuppgifter studieservice, paretofördela och åtgärda (1) Praktikbesök Inventering av praktikintresse Interna kommunikationslistor Inloggning datorer kopieringskort Skötsel/underhåll/hantering skrivare/datorer Sena ankomster Utveckla digitalisering per målgrupp Flyttning av elever mellan grupper
3
Förutsättningar Deltagare Lag 1 = korttidsutbildade
- Marie* - Elisabeth* - Bodil - Rakel - Mona - Willy - Annelie* - Cecilia * = Alfa - Karin – speciallärare - Fardouza – modersmålsstöd - Darya – modersmålsstöd - Maria A – studieservice - någon coach - Osborn, Maria, Sofia, 2xHanna, Anders - Peter = 20 personer Lokal med datorprojektor, whitebord och blädderblock. Macka vid 10 Bulle vid 14 minus 1 timma lunch
4
Syfte & Innehåll Övergripande syfte – ökad elevnytta och minskad upplevd stress Genomgång av befintlig SFI-kartläggning av MS under ca 15 minuter. Blocken i värdeflödeskedjan består i huvudsak av: - kallelse - intro med klassplacering och IFS - undervisning med praktik - parallellt hålls lagmöten och APT Peter visar upp den viktade prio-listan från kartläggningen. Vi diskuterar VAD som Lag 1 finner angeläget att kartlägga. Tänkbara områden vi tror kan komma upp: - IFS:ar - Adm. Generellt - Närvaro-rapportering - Allt fler elever som lever i ett kris-tillstånd Krutet efter kartläggning läggs på Förbättringstavla, PDCA och simulering av ett förbättringsmöte. Förhoppningsvis hinner vi säga något om ”daglig styrning” och visualisering också, utifrån kartläggningen.
5
1. Standardiserat arbetssätt
På enhetsnivå PDCA från ledningens x-matris OBS: Ibland har man en kombinerad styr- och mätetals-tavla . Antagningens förbättringstavla Antagningens styrtavla 3. Förbättra Antagningens mätetal 1. Standardiserat arbetssätt 2. Följ upp
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.