Ladda ner presentationen
1
Trender inom statsförvaltningen
Viktoria Hagelstedt
2
Först några begrepp… Förvaltningen – offentliga organisationer, såsom statliga myndigheter, landsting och kommuner Kund – ett samlingsbegrepp för exempelvis medborgare, privatperson, invånare, brukare, patient, student, ombud, användare, företagare, företag och alla andra som har behov av tjänster eller service från offentlig verksamhet
3
Vad har påverkat utvecklingen den senaste tiden?
4
Tillgången
5
Mobiliteten
6
Enkelheten
7
Dialogen
8
Öppenheten
9
eGenerationen
10
Snabbt
11
E-utveckling
12
Hur ser målbilden ut?
15
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt
16
Vilka krav ställer detta på statsförvaltningen?
17
Privatpersoner och företag önskar
enkla och mobila tjänster som utgår från deras behov Myndigheter ska vara effektiva och rättsäkra men ska ge service
18
Vi behöver förstå ”kundens” situation
Företagets hela livscykel Medborgarens hela liv
19
Detta kräver att myndigheter samverkar
20
Varför E-delegationen?
23
Vilka är med i E-delegationen?
16 myndigheter och SKL
24
Tjänster och information från en enskild organisation
Enklare Öppnare Effektivare Förälder Företagare Sjuk Nyanländ Arbetslös Student Bostadslös Efterlevande Enskilt Gemensamt Näringslivet Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från privata sektorn e-legitimation Mina ärenden E-arkiv och e-diarium Mina fullmakter Mina meddelanden Effektivare informationsförs. xx xx xx Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, kunskap, säkerhet)
25
Vad har E-delegationen gjort?
Strategi för myndigheternas arbete med e-förvaltning Lämnat förslag på E-legitimationsnämnden, Statens servicecenter och Utvecklingsmyndigheter Vägledningar och riktlinjer Förstudier och projekt för förvaltningsgemensamma tjänster Förstärkt samordning - inrättat ett programråd och programkontor En nationell utvecklingsportfölj Följer upp utvecklingen av myndigheters e-förvaltning Nätverk och flera olika forum på sociala medier Seminarier och konferenser
26
En kollegial modell
27
Vägledningar Digital samverkan Nyttorealisering Sociala medier
Effektiv it-försörjning Direktåtkomst Behovsdriven utveckling Webbutveckling Återanvändning av offentlig information (PSI) m.m.
28
Nationella utvecklingsportföljen
29
Hur åstadkommer vi en sammanhållen förvaltning?
30
Nya tider ställer nya krav
Jag och min livshändelse står i centrum Samlade tjänster Enkelhet, tillgänglighet och service Rådgivning istället för information Öppenhet och inflytande
31
Gemensamma tjänster som är på gång
Mina meddelanden Min ärendeöversikt Fullmaktstjänster Effektivare informationsförsörjning E-arkiv och e-diarium Katalogtjänster över tjänster och information
32
Önskade framtidsscenarier
Utveckling utifrån livshändelser för medborgare och företag Effektivt informationsutbyte på ”baksidan” Möjligheter att anpassa ”min” dialog med myndigheter Samverkande tjänster gör att ”jag” får en helhetsbild Myndigheterna följs upp utifrån förmåga och nytta i samverkan inte enbart enskilt
33
Vad bör jag tänka på?
34
De små stegen är viktigast…
35
Hur kan du göra? Ta tillvara kund-synpunkter och använd den interna förslagslådan! Hur ser ”kundens” process ut och hur ser myndighetens process ut? Vilka myndigheter fler än vi har ”kunden” med att göra i detta fall?
36
Hur kan du göra? Mät nyttan och satsa på projekt som är effektiva båda för myndigheten och användaren Återanvänd lösningar och information! Ställ frågan: Vad bör vi göra, vad kan någon annan göra?
37
Några sista tips! Använd E-delegationens vägledningar!
Sök i den nationella utvecklingsportföljen och i tjänstekatalogen Hitta nätverk av kollegor på andra myndigheter
38
Tack för mig! viktoria.hagelstedt@regeringskansliet.se
edelegationen.se facebook.com/edelegationen twitter.com/edelegationen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.