Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
Henrik Aamisepp Daniel Nilsson
2
Problem Är det möjligt att integrera haptik i en spelmotor?
3
Tillvägagångssätt Utvärdera haptiska programmeringsgränssnitt
Utveckla en lösning baserad på utvärderingen Dra slutsatser från utvecklingsprocessen
4
Vad är en spelmotor? Plattform för att enkelt skapa 3D applikationer och spel Tillhandahåller funktioner som vanligtvis behövs i spel Tangentbord, mus, joystick OpenGL, DirectX Nätverk
5
Crystal Space Öppen källkod Ständigt under utveckling
Flexibelt pluginsystem Kollisionsdetektion Fysikmotor
6
Vad är haptik? Hur man använder känselsinnet för att utforska sin omgivning Inom datorvärlden handlar det om att kunna känna och ta på datorgenererade objekt via ett haptiskt gränssnitt Force feedback Haptisk hårdvara
7
PHANTOM Rörlig i 6 frihetsgrader Force feedback i 3 frihetsgrader
Pennfattning med knapp Interagerar i en punkt Flera olika modeller
8
Exempel på kraftberäkning
Kraften är proportionell mot penetreringsdjupet Kraften är i normalens riktning x F = kx
9
Haptiska programmeringsgränssnitt
GHOST e-Touch Reachin
10
GHOST Fördelar Grafik och haptik uppdelat Stöd för dynamik
Stöd för friktion Nackdelar Dyr licens Ej öppen källkod Problem med rörliga objekt
11
e-Touch Fördelar Öppen källkod Gratis
Snabb algoritm för kraftberäkning Nackdelar Dålig dokumentation Grafik och haptik ihopbyggt till stor del Inget stöd för friktion och ytstrukturer Inget stöd för dynamik Kräver att GHOST finns installerat
12
Lösningsidé Plugin till Crystal Space
Haptisk representation av 3D-omgivningen i Crystal Space Kunna förflytta sig runt i 3D-omgivningen Stöd för rörliga objekt Olika egenskaper för objekt
13
Problem under utvecklingen
Skapa haptiska objekt Olika uppdateringshastigheter för grafik och haptik Hantera objekten effektivt Rörliga objekt Friktion Trycka igenom objekt
14
Demo 1 Navigera runt i en 3D-värld med tangentbordet
Känna på omgivningen med the PHANTOM Grafisk representation av pekaren Olika materialegenskaper Möjligt att ladda kartor
15
Demo 2 - Labyrintspel Interagera med rörliga objekt
Flytta på objekt med the PHANTOM Använda det dynamiska systemet i Crystal Space
16
Resultat Plugin som gör det möjligt att känna på en virtuell 3D-omgivning Man kan gå omkring i omgivningen som i vanliga 3D-spel Rörliga objekt uppdateras automatiskt i haptiken Fungerar bra ihop med det dynamiska systemet i Crystal Space
17
Resultat Stödjer friktion och styvhet men det kvarstår några problem med detta Enkelt att skapa egna typer av objekt Lyckades ej få bort licenskostnader helt
18
Slutsatser Fullt möjligt att integrera haptik i en spelmotor
Goda möjligheter att skapa snygg grafik Spelmotorn ger mycket extra funktionalitet Bra med högre uppdateringsfrekvens på grafiken Olikheter mellan olika programmeringsgränssnitt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.