Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRut Jakobsson
1
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson 2010-05-18, 2010-05-20
2
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Uppgifter och mål Bidra till förenklingar i upphandlingsförfarandet Ge vägledning om hur upphandlingsprocessen kan genomföras på ett bättre och mer effektivt sätt Driva utvecklingen av den elektroniska upphandlingen och delta i standardiseringsarbetet Ansvara för driften av en nationell databas för annonsering av valfrihetssystem. Inrättades 1 januari 2009 - inte uppdrag/utredning eller projekt med slutdatum. Dock särskilt årligt regeringsuppdrag om upphandling inom vård och omsorg. Ett nationellt upphandlingsstöd En förenklad upphandlingsprocess för både upphandlande myndigheter och leverantörer Ett stöd för både statliga myndigheter, kommuner och landsting
3
Stöd och hjälpmedel i upphandlingsförfarandet upphandlingsstod.se, i drift sedan jan. 2010 Stöd i upphandlingsprocessen av byggentreprenader (Regleringsbrev 2010) nov. 2010 Begrepp och terminologi på upphandlingsområdet, första version till sommaren Vägledning kokurrenspräglad dialog och e- auktioner, aug. 2010 Vägledning för anbudsutvärdering, okt. 2010 Checklista förfrågningsunderlag LOU, dec. 2010
4
Driva utvecklingen av den elektroniska upphandlingen Regeringens mål Bidra till att förutsättningar skapas för att hela inköpsprocessen ska kunna genomföras elektroniskt (Regleringsbrev 2010) Utarbeta en plan för arbetet med att etablera en teknisk plattform för elektronisk upphandling (Regleringsbrev 2009, har utgått) Delta i standardiseringsarbetet (Instruktion)
5
Driva utvecklingen av den elektroniska upphandlingen (forts) Upphandlingsstödets mål: Obruten elektronisk inköpsprocess Inmatad information tillvaratas genom hela processen och löper elektroniskt mellan olika delsystem och andra system som anknyter till inköpsprocessen Gränssnitt och standardmeddelanden för utbyte och kommunikation mellan system är väl definierade och anpassade efter internationella standarder. Upphandlande myndigheter kan kombinera produkter från olika leverantörer till ett stöd för hela inköpsprocessen. Elektroniska förfrågningsunderlag och anbud är standard. Dokument som inte är hanterbara i databas används endast i undantagsfall. E-upphandling är en del av e-förvaltningen. Inga särlösningar för eID, säker kommunikation etc.
6
Inköpsprocessen? e-Upphandling e-Handel Begrepps- och terminologi- arbete behövs! Engelsk terminologi: e- procurement uppdelad i pre och post award dvs. före och efter kontraktstilldelning e-Upphandling + e-Handel = Elektronisk inköpsprocess Inköpsprocess + Uppföljning och Behovsanalys = Anskaffningsprocess
7
Arbetsplan 2010 Elektronisk upphandling Två tyngdpunkter Standardisering med fokus på pre award. Europeisk (CEN:BII) eTendering, eCatalouge. Nationell anpassning (SFTI) Standardiserad annons under tröskelvärdena, Katalog, gemensam för pre och post award. Underlag för regeringens ställningstagande om framtida arkitektur (ev. ”nationell upphandlingsplattform” m.m.) för elektronisk offentlig upphandling. Några mindre mer fristående insatser e-avrop från ramavtal Samarbete, IT-U, VHS, SKL Kommentus. Processmodell på upphandlingsstod.se. Elektronisk tillgång till uppgifter från Skattverket om skatt och socialförsäkring. Acceptanstester pågår. Ev. motsvarande från Bolagsverket i ett nästa steg. Elektroniska anbud och kontrakt. Vägledning för dagsläget. Vägledning om e-auktioner. Publiceras början av augusti.
8
Framtida arkitektur för elektronisk offentlig upphandling Några tänkbara alternativ Lämna helt till marknaden (10-12 leverantörer av upphandlingssystem/verktyg, tre kommersiella annonsdatabaser). Identifiera och specificera gränssnitt mellan olika delsystem. Nationell annonsdatabas. Ev. obligatorium som i Norge genom lagändring (skulle ersätta dagens ”en elektronisk databas som är allmänt tillgänglig”) Nationell annonsdatabas + nationell ”plattform” för publicering av förfrågningsunderlag, inlämnande av anbud etc. ……. ……… Med arkitektur avses hur ansvaret för olika komponenter i den elektroniska upphandlings- processen ska fördelas mellan en central upphandlingsfunktion, marknaden för systemleverantörer och informationstjänster och de enskilda upphandlande myndigheterna.
9
Arbetsplan, Framtida arkitektur för elektronisk offentlig upphandling. Upphandlingsprocessen Processmodell AprilMajJuniJuliAug.Sept.Okt.Nov.Dec. Förstudie Alternativa arkitekturer Andra länder Arkitektur och nya upphandlingsformer Marknaden Upphandlingssystem Annonsdatabaser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.