Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
INNEHÅLLSSTRATEGI för SKANE.SE workshop: innehåll och struktur
3
Nytta för verksamheten + produkt som älskas av användarna
? Nytta för verksamheten + produkt som älskas av användarna
4
Typiska utmaningar WWW. Bristande innehåll
Informationen är byråkratisk och skriven från verksamhetens perspektiv Svårt att hitta information Sökfunktion ger inte relevanta sökträffar WWW.
5
Typiska utmaningar forts.
WWW. Enkla frågor Manuell ärendehantering Allmänt tyckande Klagomål
6
Typiska utmaningar forts.
WWW. Dålig tillgänglighet för kontakt och dialog och mycket vidarekoppling i organisationen
10
Nya SKANE.se Syfte: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne”
11
”Nöjda medborgare är Region Skånes främsta mål – livskvalitet i världsklass” Tillgänglighet och dialog bygger förtroende Medborgarna ska uppleva en ökad tillgänglighet i all den verksamhet som Region Skåne finansierar. Tillgänglighet, utifrån medborgarens perspektiv …rundare .
12
Arbetsprocessen i helhet
Arbetsprocessen i helhet Steg 1: Effektkartläggning: Steg 3: Koncept Steg 2: Innehållsstrategi Steg 4: Design och produktion
13
Agenda Om genomförd effektkartläggning Om pågående innehållsstrategi
Agenda Om genomförd effektkartläggning Om pågående innehållsstrategi Övningar och gruppdiskussioner Gemensam analys och diskussion
14
Steg 1: Effektkartläggning
Steg 1: Effektkartläggning
15
Effektkartläggning
16
Effektmålet: syfte och vad vill vi uppnå?
Effektmålet: syfte och vad vill vi uppnå? Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne” Ger hjälp att hitta svar eller rätt person Erbjuder möjligheter till deltagande och dialog Visar när och hur man kan påverka Visar satsningar och förklarar bakgrunden Utbildar i hur den politiska styrningen fungerar
17
Användarprofiler: vem ser till att effekterna uppstår?
Användarprofiler: vem ser till att effekterna uppstår? Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne”
18
Användarprofilerna Nya skane.se ska:
Användarprofilerna Företagare Besökare/Turister Resenärer Vårdsökare Medarbetare 1. Engagerade invånare 2. Jobbsökare 3. Vårdgivare 4. Samarbetspartners Journalister Forskare Bidragsökare Leverantörer Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne” Ska vägledas vidare Prioriterade Ska undersökas
19
Steg 2: innehållstrategi
Steg 2: innehållstrategi
20
Vad ska besökaren kunna veta, känna och göra?
Vad ska besökaren kunna veta, känna och göra?
21
Vad det innefattar Innehåll + Tonalitet Struktur
Vad det innefattar Innehåll + Tonalitet Struktur Organisation och ansvar = Innehållsstrategi
22
Innehållsinventering – vad behövs och finns?
Innehållsinventering – vad behövs och finns? Migreras Rensa bort Nyproduceras Revideras Från sidor Till sidor?
23
Tydlig, Tillgänglig, Trovärdig, Tilltalande
Tonalitet – hur ska besökaren tilltalas? Tydlig, Tillgänglig, Trovärdig, Tilltalande
24
Budskap – säg det inte, bevisa det!
Budskap – säg det inte, bevisa det! Vi lovar livskvalitet i världsklass! Vi skapar förutsättningar för ett rikt kulturliv med många möten och upplevelser Vi använder kultur som en hälsoresurs
25
Struktur – hur organisera och dela upp?
Struktur – hur organisera och dela upp? Första sida Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4
26
HUVUDREDAKTÖR CONTENT
Organisation och ansvar HUVUDREDAKTÖR CONTENT ÄMNESREDAKTÖR WI WI WS
27
Övningar och diskussion
Övningar och diskussion
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.