Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Målsättning - Kvalitet
Övergripande mål för kvalitet och patientsäkerhet finns definierat i regionens ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet För Öppna Jämförelser gäller ”att resultaten för enskilda verksamheter minst skall vara i nivå med riket” Viktigt för alla enheter att utvecklas i rätt riktning över tid.
2
Strategi Att kommunicera och föra en dialog om resultaten i Öppna Jämförelser med såväl utförarorganisationen (förvaltningsledningar, sektorsråd) som beställarna i syfte att skapa intresse och styra till förbättringar Beslut i HSU dec 2009 om åtgärder med anledning av resultaten i ÖJ. .
3
Processer / sektorsråden
Öppna jämförelser okt Nov/Jan dec-nov Ledning Sektorsråd Terapigrupper Ordf.konf Berörda Sektorsråd /terapigrupper Verksamhetsanalys maj sep okt-apr Klar Ordf.konf Berörda sektorsråd Kvalitetsindikatorfört. hösten feb Klar Kvalitetsregisterfört. hösten feb Klar
4
indikatorområden Hälsotillstånd, dödlighet m m Förebyggande insatser
Förtroende och patientnöjdhet Tillgänglighet Kostnader Graviditet, förlossnings- och nyföddhetsvård Kvinnosjukvård Rörelseorganens sjukdomar Diabetesvård Hjärtsjukvård Strokesjukvård Njursjukvård Cancersjukvård Psykiatrisk vård Kirurgisk behandling Intensivvård Läkemedelsbehandling Annan vård
5
Om Statistik 1, otur i ranking
6
Om Statistik 2, statistisk osäkerhet
7
Öppna Jämförelser 2009 RÖDA/GRÖNA Procent 2009 2008 2009 2009
Likartat beräkningssätt Procent 2009
8
Hälsotillstånd, dödlighet m m
Förebyggande insatser Förtroende och patientnöjdhet Tillgänglighet Kostnader Graviditet, förlossnings- och nyföddhetsvård Kvinnosjukvård Rörelseorganens sjukdomar Diabetesvård Hjärtsjukvård Strokesjukvård Njursjukvård Cancersjukvård Psykiatrisk vård Kirurgisk behandling Intensivvård Läkemedelsbehandling Annan vård 20 15 10 5 5 10 15 20 25
9
Öppna Jämförelser 2009 Förebyggande insatser Förtroende och nöjdhet
11
Öppna Jämförelser 2009 Graviditet/Kvinnosjukvård
12
Öppna Jämförelser 2009 Rörelseorganen
14
Öppna Jämförelser 2009 Diabetesvård
15
Öppna Jämförelser 2009, Strokesjukvård
17
Öppna Jämförelser 2009 Njursjukvård
18
Öppna Jämförelser 2009 Cancersjukvård
19
Öppna Jämförelser 2009, Läkemedel
20
Förändring läkemedelsindikatorer
21
Öppna Jämförelser 2009 Kirurgi
22
Handlingsplan ÖJ ”Efter fjärde rapporten blir Öppna Jämförelser allt mer en del av en kontinuerlig uppföljning av hälso- och sjukvården och grunddragen i årets resultat är kända sedan tidigare. Det finns nu kontinuerliga processer som använder resultaten i förbättringsarbete”.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.