Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
2
Mål: Fler och växande företag ska finnas inom de kulturella och kreativa näringarna Indikatorer: Antal företag, företagens omsättningsutveckling, antal sysselsatta Ur: ”Mål och strategier för Region Halland ”
3
”Kartlägg, analysera samt ta fram ett handlingsprogram för expansion och utveckling av de kulturella och kreativa näringarna” /Ur: Mål och inriktning för regionkontoret 2012
9
Upplevelsenäringen Kulturnäringar Kreativa sektorn Experience enterprises Kreativa näringar Copyright industries Upplevelseindustrin Creative industries Cultural industries Kulturella och kreativa näringar
10
Olika definitioner är olika
aspekter av samma sak. Men vad?
11
”Gemensamt för dessa begrepp är att de beskriver en koppling mellan kultur, kreativitet och näringsliv som innebär att också kulturpolitiken och näringspolitiken i större omfattning överlappar varandra.” Tillväxtanalys (ITPS) ”Kulturnäringar i svensk statistik, 2009”
12
Teoretiskt ramverk Expressiva värden Kulturella näringar
Kreativa näringar Övriga samhälls- ekonomin Källa: Throsby 2001, KEA 2006 m fl
13
Det ekonomiska värdet ökar ju längre ut i modellen man kommer.
Expressiva värden Kulturella näringar Kreativa näringar Övriga samhälls- ekonomin
16
Innovationssystem
17
Kulturvärden produceras inte enbart i kulturnäringar
Kulturvärden ger ekonomiska effekter utanför kultursektorn
18
Handlingsprogram 2012 Medskapas tillsammans med kommuner, aktörer inom näringslivsutveckling och kulturutveckling samt kreatörer, entreprenörer och kulturskapare Presenteras för RS i januari 2013 Utgår från Mål och Strategier samt Kulturplanen Bygger på resultaten från Kreativa Kraftfält
19
Tack! Ni når oss på: E-post: / Telefon: 035– /36
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.