Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avÅke Blomqvist
2
www.zonta21.org Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare D 21
3
www.zonta21.org Branding; Bilden av Zonta Att bygga & vårda varumärket Zonta Hur uppfattas Zonta? Zontor ger kvinnor support – på vilket vis? Vem blir Zonta?
4
www.zonta21.org Varumärket byggs upp med kommunikation Zontas identitet & kärna Zontas rykte & anseende Zontas ”företagskultur” Alla beslut påverkar varumärket Varumärket = summan av alla intryck; vision, värderingar, värden, var-vi möts
5
www.zonta21.org Zonta som symbol & laddning Ett starkt varumärke är: Känt i relevanta sammanhang Känt för något speciellt Har en tydlig auktoritet
6
www.zonta21.org Varför PR? Planera kommunikationen för att: Stärka varumärket Zonta Påverka kunskap, attityd & beteenden Synas stärka lojalitet & rekrytera fler Kostnadseffektivt & trovärdigt marknadsföringsverktyg av Zonta
7
www.zonta21.org Grafisk profil ökar kunskapen Färg, form, bild & Logotype Siouxindianernas symboler illustrerar Zontas syften: Engagemang Sammanhållning Dela bördor Gemenskap Ärlig & Trovärdig Kvadratens stabilitet: 4 väderstreck 4 element
8
www.zonta21.org Medlemsperspektiv syns du inte så finns du inte Varför är du Zonta? Vad förväntar du att Zonta ska ge dig? Vad kan du ge Zonta? Hur ser ett optimalt Zontamöte ut för dig? Malin Leijonborg designer foto Åse Hogsved Affischer ”säljer” inte inte heller en folder, webb eller annons … … personlig kontakt & atmosfären på mötet mail & telefon
9
www.zonta21.org Presumtiva medlemmar Kort, skriftlig introduktion av förväntningar före medlemskap Medlemskap innebär Besök, närvaro & nätverkande Klubbmöten, areamöten, DM & Convention Verka för Zontas mål & syften betala fastställda avgifter Medverka att göra Zonta känt i cv, nätverkande…
10
www.zonta21.org Framkalla intresse Förmedla budskap Ett professionellt nätverk, mentorskap, stipendier, serviceprojekt … Nyckelord/förebilder Toppkvinnor, tongivande kvinnor, pantertanter … Personifiera Zonta Henny Lundberg strateg, Malin Leijonborg designer, Ingrid Rehnberg chef Handel & Hotellsystem, foto Åse Hogsved Kungälv
11
www.zonta21.org Syfte; Zontor ger kvinnor support Förbättra kvinnors hälsa, utbildning & utveckling Verka för grundläggande mänskliga rättigheter Internationell, religiös & politiskt oberoende 1919 i Buffalo, USA 33 000 medlemmar i 68 länder Sverige och Lettland är District 21; 71 klubbar & 2 600 medlemmar Skapa engagemang, trovärdighet & utvecklig, lokalt & globalt
12
www.zonta21.org Zonta-innehållets kärna är ett spännande nyhetspaket Välj nyhet = nära & igenkännande Oberoende politiskt/religiöst Öppen & tillgänglig Tongivande yrkesförebilder Modern livsstil & serviceprojekt Fysiska & virtuella mötesarenor Hopp om nya framtidsvisioner
13
www.zonta21.org Dalademokraten 2007-05-24
14
www.zonta21.org Media Pressmeddelanden Korrekt brevhuvud Logotype i färg Avs. kontaktuppgifter Kortfakta om Zonta Webb för mer info Intresseframkallande rubrik Gärna bild med Kort, enkel text - mycket luft Viktigaste först Skicka till namngivna journalister Följ upp med telefonsamtal
15
www.zonta21.org Mail & logotype Ämnesrubrik Z-klubbnamn, orsak, datum I bifogad fil 1. Logga 2. Avs. mail 3.www.adress I mail kort exv ”Modeuppvisning, anmäl dig senast …”
16
www.zonta21.org Att skriva för skumläsning Om Zonta, mänsklighet & överraskning Mångfald Annorlunda människor & händelser Hur Vi läser cirkulärt & 25 % långsammare: Kort, enkelt & grammatiskt korrekt Omväxlande layout & luftigt Intresseframkallande Tydliga rubriker, ingresser & faktarutor
17
www.zonta21.org Info, väck intresse, sammanfatta text för stressade upplevelsenarkomaner Zonta nu, då & framtiden Relationer, yrken, styrelsearbete… Platser, kulturer & serviceprojekt Bilden ökar läsvärdet
18
www.zonta21.org bildexempel
19
www.zonta21.org Saknad
20
www.zonta21.org Efterlyst
21
www.zonta21.org Att synas & påminnas Dekal se nedan Laptop, pärm, resväska, i/på bilen… Affisch, flagga – skylt t.h. Mässa, projekt, möteslokalen Folder t.h., press mm Pin
22
www.zonta21.org Sammanfattning Det tar tid att bygga relationer Branding tar tid; att bygga upp & göra varumärket, Zontas identitet känd & tydlig … oavsett medium, geografi … så är det samma värden & enhetliga profil som förmedlas Zonta är ett professionellt nätverk & en stark organisation
23
www.zonta21.org Kontakta mig Kiki Ann Mauritzson kikiann@ragdolls.tv 070-29 04 275
24
www.zonta21.org 2 frågor om hur du sprider Zonta-information som ringarna på vattnet Vad kan du göra muntligt för att informera om Zonta? I vilka sammanhang Vad kan du göra i tryckt form för att informera om Zonta? Hur använder du text & bild
25
www.zonta21.org Din PR-aktivitet ger nätverkande, utveckling & engagemang och ett starkt Zonta! Informera i tryck… CV medlem i ZI…, som är Debattartikel, press Mail Pin Kläder; Scarfs, förkläden Trycksaker Dekal, visitkort, frimärken, kuvert, adress ZI c/o… muntligt Gå på Z-möte… Hos frissan, vänner Lyssnade på föreläsning med Z… Mingel nämn Z Ge bort en gul ros ”som betyder Z…”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.