Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The Media Equation How People Treat Computers, Television and New Media Like Real People and Places.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The Media Equation How People Treat Computers, Television and New Media Like Real People and Places."— Presentationens avskrift:

1 The Media Equation How People Treat Computers, Television and New Media Like Real People and Places

2 Byron Reeves & Clifford Nass Paul C Edwards Professor of Communication at Stanford University Associate Professor of Communication at Stanford University

3 Media=Real Life Människor är artiga mot datorer. Människor behandlar datorer med kvinnliga röster annorlunda än datorer med manliga röster. Stora ansikten kan invadera en persons område Rörelse på skärmen påverkar oss fysisk precis på samma sätt som riktig rörelse gör.

4 Media=Real Life Den mänskliga hjärnan har inte utvecklats tillräckligt fort för att kunna förstå och behandla dagens teknologi, utan våra hjärnor tror att även media är riktigt liv!

5 Uppförande Var artig Håll avståndet Smickra Att döma andra/sig själv

6 Personligheter Olika karaktärer Gränssnitt Imitera personligheter

7 Känslor Trevligt - otrevligt Negativitet Uppståndelse

8 Sociala roller Specialister Lagkamrater Kön Röster Källor, riktningar

9 Former Bildstorlek Upplösning Synkronisering Rörelse Scenförändring Sublimering

10 Uppförande Var artig Håll avståndet Smickra Att döma andra/sig själv

11 Var artig! Om en dator frågar om sig själv så kommer användaren att svara mer positivt än om en annan dator frågar. Eftersom människor är mindre ärliga när en dator frågar om sig själv så kommer svaren att bli mer homogena än om en annan dator frågar. Ty människor är artiga mot datorer (också).

12 Var artig! Människor förväntar sig att datorn ska vara artig tillbaka.

13 Grice’s Maxim for Politeness Kvalite´- Tala alltid sanning. Var är jag? I en bil. Kvantitet -Prata lagom mycket. Relevans -Dimmade menyval. Klarhet - Det ska vara möjligt att förstå direkt.

14 Att avvisa någon är oartigt. Om man har en hjälpfigur som går att byta ut kan man på ett artigt sätt låta användaren byta figur utan att samtidigt avvisa sin nuvarande.

15 Det var trevligt att jobba med dig, men en del människor tycker om att byta hjälpkaraktär ibland. Vill du göra det? Legitimerar bytet. Gör beslutet opersonligt. Avslöjar inte karaktärens känslor.

16 Etikettregler Det är artigt att säga Hej och Hej då. Det är artigt att titta folk i ögonen när man pratar med dom (kulturella skillnader finns). ex. Låt oss se vad vi kan hitta här. Det är artigt att matcha sina svar. Dvs att svara på samma sätt. Brev - brev, telefon - telefon, hälsa på - hälsa på osv

17 Att tvinga en användare att bryta mot etikettreglerna ger negativa känslor. Att exvis ha en röst som frågar och tvinga användaren att svara genom att skriva svaret mha tangentbordet, tvingar använaren att bryta mot etikettreglerna och vara oartig.

18 Att tänka på Vid produkttestning bör man eliminera Positiv Bias. Frågorna bör komma på papper eller från en annan dator. Artighet hos olika kulturer kan se olika ut. Översättningar bör inte bara ske av språket utan också av sådant som har med artughat att göra.

19 Håll avstånden! Nära = högre intensitet i allt Volym Njutningar Smärta Uppståndelse Man fokuserar på vad personen kommer att ta sig till. Titta på ögonen!

20 Håll avstånden! När en tittare ser en bild av en person som ser ut att vara nära så kommer värderingen av den personen att vara mer intensiv. lugn/upprörd, trevlig/otrevlig, våldsam/snäll Tittare kommer att vara mer uppmärksamma på bilder av människor som ser ut att vara nära. (secondaty reaction-time task)

21 Håll avstånden! Bilder av människor som ser ut att vara nära kommer att bli bättre ihågkomna än bilder av människor som ser ut att vara långt borta.

22 Smicker Direkt vidare Positiv feedback Negativ feedback Ex Djurspel

23 Smickra hellre än att kritisera! Vanlig stavningskontroll. Fel, Kanske Fel, Klar. Borde vara: -Din stavning var signifikant över genomsnitt. -Du stavade detta ord rätt. -Det är ovanligt att man stavar dessa svåra ord rätt, lista på ord.

24 Smickra hellre än att kritisera! Här är ett lättare sätt att göra... Du har hittat ett bra sätt att göra detta på. Här är ett annat sätt som vissa föredrar...

25 Smicker Vi tar till oss positiv kritik eller smicker och mår bra av det oavsett om det är befogat eller inte. Vi är mera selektiva när det gäller negativ kritik. Då har vi en tendens att bara ta till oss den om vi tror att den är befogad.

26 Smicker Människor kommer att anse att de gjort ett bättre jobb om de blir berömda av datorn än om datorn inte utvärderar deras jobb alls. Människor kommer att tycka bättre om datorn och anse att den jobbat bättre om de blir berömda av datorn än om datorn inte utvärderar deras jobb alls.

27 Smicker Om berömmet är befogat eller inte spelar ingen roll för vad man anser om den berömmande datorn. Människor kommer att anse att de gjort ett bättre jobb när datorn kritiserar dom utan orsak än när kritiken är befogad. Människor kommer att tycka bättre om datorn och anse att den är bättre om den berömmer dom än om den kritiserar dom.

28 Att döma andra och sig själv. Ett arbete som prisas av en dator anses bättre än ett arbete som kritiseras av en dator.

29 Att döma andra och sig själv. En dator som prisar sig själv blir mindre omtyckt än en dator som prisar en annan dator. En dator som kritiserar sig själv blir mer omtyckt än en dator som kritiserar en annan dator. Prisandet av en annan dator anses mer betydelsefullt än prisandet av sig själv.

30 Att döma andra och sig själv. Datorn som kritiserar en annan dator anses mer intelligent än den dator som prisar en annan dator.

31 Personligheter Olika karaktärer Gränssnitt Imitera personligheter

32 Olika karaktärer De två viktigaste kategorierna hos mediapersonligheter är : * Dominant/undergiven * Vänlig/ovänlig (medvetenhet, känslomässigt stabil, öppen)

33 Olika karaktärer Medipersonligheter avläses och identifieras av de människor som upplever dom. Människor gillar när dom kan identifiera en personlighet oavsett om dom gillar personligheten i sig.

34 Olika karaktärer Går Ordval Rör sig Tittar Talar Hastigheten på dessa parametrar.

35 Olika karaktärer

36 Bland människor är det en ganska jämn fördelning mellan vänlig/ovänlig, dominant/undergiven Media har en överrepresentation av vänlig/dominanta personligheter.

37 Gränssnitt Denna studie bevisar att... Du ska definitivt göra... Denna studie föreslår att... Kanske borde du tänka på att göra...

38 Gränssnitt Människor kommer att anse att en dator som använder dominant text är dominant och tvärtom Dominata personer komme att anse att dominanta datorer liknar dom och tvärtom. Dominata personer kommer att föredra den dominanta datorn och tvärtom.

39 Gränssnitt De tyckte till och med att de gjorde ett bättre jobb själva när deras personlighet överensstämde med datorns.

40 Imitera personligheter Om jag framför en åsikt och får en positiv respons. - Jag håller med dig jag har också alltid tyckt så. Det känns bra! Om jag framför en åsikt och får en positiv respons. - Jag har inte tyckt så tidigare men efter att ha hört dig så har jag ändrat mig. Det känns Jättebra!

41 Imitera personligheter Dominanta personer föredra datorer som startar underrgivet men blir dominanta framför datorer som alltid är dominanta. Undergivna personer föredrar datorer som börjar dominant men blir undergivna framför datorer som alltid är undergivna.

42 Imitera personligheter Adaption i fel riktning är i stort sett ofarligt. Man får kredit för att man har försökt!

43 Känslor Trevligt - otrevligt Negativitet Uppståndelse

44 Trevligt - otrevligt Trevliga saker processas i vänstra hjärnhalvan. Leenden Mjukt tal Softat fokus Mjuka övergångar Otrevliga saker processas i högra hjärnhalvan. Våld Snabba klipp

45 Trevligt - otrevligt Människor gillar inte otrevlig media. Blod, våld, negativ politisk propaganda, folk som skriker i pratshower mm. Människor kommer att vara mer uppmärsamma på otrevlig media. Människor kommer att komma ihåg otrevlig media bättre.

46 Trevligt - otrevligt Människor kommer att komma ihåg saker som ligger efter otrevg media bättre än sådan som kommer efter trevlig media. Människor kommer att minnas saker som ligger före otrevlig media sämre än de som ligger före trevlig media.

47 Uppståndelse Människor kommer att reagera på medieinnehåll med samma känlsor, både värderingar och intensitet, som de använder i verkliga livet. Hög uppståndelse koms ihåg.

48 Sociala rolller Specialister Lagkamrater kön Röster Källor, riktningar

49 Specialister Etikett på datorn eller TVn Vit rock Namnskylt med titel

50 Lagkamrater Vårat lags dator är bättre än något av de andra lagens datorer.

51 Kön mansröster-kvinnoröster En utvärdering som görs med mansröst tas på större allvar. Kan mera om tekniska saker. Drivande Extroverta Intelligenta En utvärdering som görs med kvinnoröst ogillas mer. Kan mera om kärlek och vänskap.

52 Röster Flera röster = flera personligheter. Samma röst i olika datorer är samma person.

53 Källor Datorn är källan inte programmeraren.

54 Former Bildstorlek Upplösning Synkronisering Rörelse Scenförändringar Sublimering

55 Bildstorlek Större bilder är mer upprörande än mindre. Man kommer ihåg större bilder bättre. Människor tycker om större bilder mer än små.

56 Upplösning Lågupplösta bilder värderas inte på något annat sätt än högupplösta. Gillas bäst: Ljudets upplösning påverkar uppmärksamheten och minnet Människor värderar hög- och lågupplöst ljud olika.

57 Synkronisering

58 Rörelse En visuell överaskning drar till sig uppmärksamhet När objekt rör sig så kommer uppmärksamheten att vara större än när de står stilla. Rörelse i fokus får mindre uppmärksamhet än rörelse som ligger lite vid sidan av.

59 Scenförändring A B 2 D E

60 Sublimering


Ladda ner ppt "The Media Equation How People Treat Computers, Television and New Media Like Real People and Places."

Liknande presentationer


Google-annonser