Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa
2
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa 7.217 28.000 58.000 Dödsfall i trafikolyckor Dödsfall pga partiklar (PM10) Dödsfall pga brist på fysisk aktivitet (beroende på ändrat transportbeteende – Brist på cykling, gång – för mycket bilåkande) Dödlighet beroende på olyckor, partiklar och brist på transportrelaterad fysisk aktivitet i Österrike, Schweiz och Frankrike Data fån 2003
3
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Hjärt- och kärlsjukdomar Hjärnblödning Sjuklig fetma och övervikt Depressioner Problem med muskulatur, rygg och leder Diabetes typ 2 Osteoporos Högt blodtryck Olika typer av cancersjukdomar Regelbunden fysisk aktivitet minskar riskerna för olika sjukdomar med upp till 50%
4
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Brist på fysisk aktivitet i Schweiz
5
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Undvika “solo” bilresor utan uppmuntra till samåkning Uppmuntra människor till att promenera eller cykla kortare dagliga turer för att förbättra personlig hälsa och välmående Bärande idé Använda dagliga resor till vardagsmotion
6
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Hjärt- och kärlsjukdomar Problem med muskulatur, rygg och leder Sjuklig fetma och övervikt Depressioner Brist på fysisk aktivitet leder till
7
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Nyttig mobilitet – gång och cykling Använda dagliga resor till vardagsmotion Målgrupp: Personer som får diagnosen ”brist på fysisk aktivitet” vid läkarbesök
8
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Försäkringsbolagen har ett intresse av friska kunder Förebyggande vård kostar mindre än behandlande sjukvård Försäkringsbolagen vill gärna behålla kunder som visar positiva resultat Försäkringsbolagen vill erbjuda sina kunder livslånga affärsavtal. De vill visa att de bryr sig. Behandling och förebyggande åtgärder Försäkringsbolagens roll
9
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Programmet 1 år 1:a veckan6:e veckan12:e veckan Möte B1 B2 B3 B4 START MID TERM FINAL Hälsokontroll 1 år Hälsokontroll B1-4
10
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Start av programmet
11
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Hälsokontroller
12
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Halvvägs
13
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa LITE TILLTUGG
14
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa
15
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Slutmöte
16
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Kvällsföreläsningar och viktväktarmöten
17
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Ytterligare motionsaktiviteter på fritiden ( som att ta en promenad eller att använda motionsredskap av olika former) Utbyte av aktiviteter som är delvis relaterade till mobilitet, som tex att gå i trappan istället för att åka hiss Utbyte av bilresor med cykelturer och promenader Ytterligare träningstillfällen erhölls genom
18
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa minuters aktivitet som ersatte bilresor genom promenader och cykling minuter med ytterligare aktiviteter Konsekvenser för mobilitet
19
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa 100 personer färdades mer än 40.000 km med ickemotoriserade transporter under progammets 12 veckor Det betyder 146 km per person under 12 veckor vilket är omkring 12,2 km i veckan Ca 14.600 km ersatte bilfärder genom promenader och cykelturer Det motsvarar ca 5 kortare bilturer per person och vecka som enkelt kan bytas ut mot mer miljö- anpassade transporter Konsekvenser för mobilitet
20
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa förbättrade inte sin hälsa och fysiska form eller stod kvar på tidigare nivåer stabiliserade sin hälsa och fysiska form på en hög nivå kände sig friskare och i bättre fysisk form Hälsa och fysisk prestationsförmåga
21
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa förbättring stabilisering på en hög nivå Välmåendet hos alla deltagare
22
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa 75% 25% förbättring ingen förbättring Konditionsvärden hos alla deltagare
23
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa 73% 27% förbättring ingen förbättring Kroppsfettsvärden
24
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Människor som tidigare aldrig cyklade använder nu cykeln för dagliga transporter Människor som tidigare sällan cyklade använder cykeln i mycket större utsträckning än tidigare för dagliga resor Andelen deltagare som utövade cykling som en sport förblev densamma under projektets gång Användandet av cykel i de dagliga rutinerna Positiva restultat:
25
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa
26
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa
27
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa 78% av alla deltagare har varit aktivt involverade under projektets gång 96% av dessa människor var nöjda med programmet68% av deltagarna kommer att forsätta med programmet 42% av deltagarna påverkade människor i deras närhet att aktivera sig Nöjdheten med programmet
28
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa Kostnader: Ca € 150,- per deltagare (inkl. personal- och materialkostnader för utformning och implementering samt utvärdering och materialkostnader för gångtester och mätutrustning för kroppsfett) Cost-benefit-analys Vinst: Värdet av den minskade sjukfrånvaron och kostnaderna vid sjukdom för en anställd. Med en medellön på € 2000 i månaden kostar en anställd € 161,- per dag även vid sjukdom. Detta inkluderar inte kostnaden för den person som ev. ersätter den sjuke och gör dennes jobb. Beräkningskalkyl: Månadslön € 2000.-. Detta innebär en årlig kostnad på € 36,114.- (inkl. arbetsgivaravgifter). För en heltidsanställd motsvarar detta € 161.- a day.
29
www.transportlearning.net Mobility Management och Hälsa
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.