Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Andreas Cederbom 08-555 770 64 Materialet finns nu på: Tillgängligheten i sociala medier.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Andreas Cederbom 08-555 770 64 Materialet finns nu på: Tillgängligheten i sociala medier."— Presentationens avskrift:

1 Andreas Cederbom andreas.cederbom@funkanu.se 08-555 770 64 Materialet finns nu på: www.funkanu.se/socialamedier Tillgängligheten i sociala medier

2 Om undersökningen Finansierad av PTS Juni-September 2010 Jämförande studie 5 + 10 olika Expertgranskningar Hjälpmedelstester Alternativa gränssnitt? Finansierad av PTS Juni-September 2010 Jämförande studie 5 + 10 olika Expertgranskningar Hjälpmedelstester Alternativa gränssnitt?

3 5 medier mer ingående granskade Facebook Twitter MySpace YouTube Flickr Facebook Twitter MySpace YouTube Flickr

4 10 medier övergripande granskade LinkedIn StayFriends Google Wave Digg Resedagboken LinkedIn StayFriends Google Wave Digg Resedagboken Funbeat Bilddagboken Bloggtoppen Pusha Delicious

5 Resultatet i korthet Samtliga har tillgänglighetsproblem Oftast inte direkta hinder Ökad svårighetsgrad Delar har sämre tillgänglighet Samtliga har tillgänglighetsproblem Oftast inte direkta hinder Ökad svårighetsgrad Delar har sämre tillgänglighet

6 Grupper som påverkas Dövblinda Kognitiva problem Synskadade Motoriska svårigheter Lässvårigheter Dövblinda Kognitiva problem Synskadade Motoriska svårigheter Lässvårigheter

7 Vanliga problem: Verifiering CAPTCHA lösningar används flitigt Ljud CAPTCHA

8 Vanliga problem: Tangentbordsnavigering Ofta funktioner som inte går att hantera med tangentbordet

9 Vanliga problem: Konstruktion av formulär Formulär måste kodas korrekt för att fungera tillgängligt

10 Vanliga problem: Layouttabeller Tabeller ska enbart användas för tabelldata inte för layout

11 Vanliga problem: Röriga gränssnitt (1/3) Många olika utseenden Många olika menyer / länkgrupper Inkonsekvens mellan avdelningar Olika funktioner har olika manér Många olika utseenden Många olika menyer / länkgrupper Inkonsekvens mellan avdelningar Olika funktioner har olika manér

12 Vanliga problem: Röriga gränssnitt (2/3)

13 Vanliga problem: Röriga gränssnitt (3/3)

14 Vanliga problem: Otydligt Otydlig information och utformning

15 Vanliga problem: Länkar Länkar ofta svåra att se och inkonsekvent utformade Ofta omöjliga att begripa utanför sitt sammanhang Länkar ofta svåra att se och inkonsekvent utformade Ofta omöjliga att begripa utanför sitt sammanhang

16 Vanliga problem: Språkstöd Svenskt språkstöd saknas ofta

17 Övriga brister Inga eller dåliga bildbeskrivningar Bristande kontraster Liten klickyta Inga eller dåliga bildbeskrivningar Bristande kontraster Liten klickyta

18 Slutsatser Likartade problem Ganska liten variation Nivån beror mest på hur komplex tjänsten är MySpace <> Twitter Svårt att rangordna Varierande nivå över tid, mellan funktioner och mellan alternativa gränssnitt Likartade problem Ganska liten variation Nivån beror mest på hur komplex tjänsten är MySpace <> Twitter Svårt att rangordna Varierande nivå över tid, mellan funktioner och mellan alternativa gränssnitt

19 Hur stort är då problemet? Användarens tålamod betyder mycket Alternativa sätt att ta del av mediet Helheten eller enskilda delar Komplement eller ”front line” Tillit Användarens tålamod betyder mycket Alternativa sätt att ta del av mediet Helheten eller enskilda delar Komplement eller ”front line” Tillit

20

21 Det finns inga normalanvändare Frågestund

22 Funka Nu AB Döbelnsgatan 21 111 40 STOCKHOLM www.funkanu.se kontakt@funkanu.se Tel: 08-555 770 60 Fax: 08-55 11 32 36 Funka startade som ett projekt inom handikapprörelsen. I dag är Funka marknadsledande inom området tillgänglighet med 80 procent av Sveriges myndigheter som kunder. Sedan år 2000 är vi ett privatägt bolag och vår nära relation till handikapprörelsen innebär en unik kvalitetskontroll. Funkas arbete sätter normer för utveckling och analys samt utformar krav vad gäller tillgänglighet. Vi finns med i de flesta internationella arbetsgrupper av betydelse och genomför regelbundet egna undersökningar. Funka driver därmed tillgänglighetsfrågan aktivt både i Sverige och EU. Funkas konsulter har varit med och tagit fram Handikappombudsmannens riktlinjer för en tillgänglig statsförvaltning och Vervas Vägledning för 24-timmarswebben. I Vägledningen har vi inarbetat Funkas metodik i avsnittet om tillgänglighet. Funka har dessutom drivit fram rekommendationer kring snabbkommandon och ikoner. Funka är EPiServer Solution Partner, Microsoft Partner och Adobe Certified Training Provider. Vi står bakom Funkaportalen, en mötesplats för funktionshinderfrågor. Bolagsfakta Styrelsens säte: Stockholm Styrelsen består av: Jan Friedman (ordförande), Mats Wennberg, Lennart Engelhardt och Johan Jakobsson. Antal anställda 2010: 17 Omsättning 2009: 12 MSEK


Ladda ner ppt "Andreas Cederbom 08-555 770 64 Materialet finns nu på: Tillgängligheten i sociala medier."

Liknande presentationer


Google-annonser