Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
LUS-kontroll Läsning förskoleklass och åk 1 samt LUS åk 2-9 HT 2013 Grund- och förskolenämnd
2
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
LUS (läsutvecklingsschema) är ett kvalitativt bedömningsinstrument som är ämnat att följa elevers läsutveckling. LUS-kontrollen avser att kontrollera på vilken nivå (LUS-punkt) som elever i olika årskurser ligger på. Detta genom att lärare uppmärksammar systematiskt elevernas utveckling. LUS-punkterna går mellan 0-19 där, F- klass eleverna förväntas uppnå LUS- punkt 5 på vårterminen- Listar ut nya ord med hjälp av de ord barnet har mött sedan tidigare. År 1 förväntas uppnå LUS- punkt 10 på vårterminen - Använder och växlar mellan ändamålsenliga strategier för alltmer funktionell läsning av enkla texter. År 3 förväntas uppnå LUS- punkt 15 på vårterminen. - Läser flytande och obehindrat, t ex kapitelböcker, med god förståelse. Föredrar att läsa tyst. Från åk 6 förväntas uppnå LUS- punkt 18 a på vårterminen - Läser med behållning bokserier och liknande utan bärande bilder, där handlingen okomplicerat förs framåt, dvs klassiskt bokslukande. 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
8
Antal elever som har ett resultat
Fristående skolor Söderbyskola, HT 2013 Årskurs Antal elever som har ett resultat Andel (%) som uppnått LUS 5 (FSK) LUS 10 (Åk 1) LUS 15 (ÅK 3) LUS 18a (Åk 6-9) Förskoleklass 51 14% 2% 0% Årskurs 1 41 95% 39% Årskurs 2 33 100% 82% 15% Årskurs 3 43 51% 7%
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.