Ladda ner presentationen
1
Block 4: Att driva företag
Kapitel 15, Produkten i centrum (i kursboken: sid )
2
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller. Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.
3
Kommer du ihåg? Marketing mix – varje företag har sin egen blandning av konkurrensmedlen: Produkt, pris, plats, påverkan. Grunden är produkten!
4
PLC – Produktens livscykel
Olika produkter har olika livslängd: En del blir snabbt omoderna, t ex: Mobiltelefoner Andra påverkas inte speciellt mycket, t ex: Varugruppen mjölk Tänk på godiset Japp och Daim – lanserades för ca 60 år sedan och är exempel på produkter som lever länge. Alla produkter går dock igenom olika faser under sin livstid, kan beskrivas i produktens livscykel, PLC.
5
PLC, de olika faserna: Introduktion Tillväxt Mognad Nedgång
Marknadsföringen skiljer sig åt i de olika faserna!
6
Introduktionsfasen Försäljningen ska komma igång
Produkten måste tjäna in de pengar som lagts ner för att utveckla produkten Marknadsföring: Maximal insats av reklam och försäljning: prova-på-rabatter, releasepartyn, etc.
7
Tillväxtfasen Produkten är känd på marknaden och försäljningen tar fart Kostnaderna för produktutveckling nästan täckta. Marknadsföring: Trappa ner reklamen, använd gärna återkommande tema, gör tester och undersökningar av produkten Presentera något tillbehör
8
Mognadsfasen Försäljningen avstannar lite, men drar fortfarande in pengar, kan bli ”kassako” (Japp för Marabou) Konkurrenter kan ha dykt upp. Marknadsföring: Kan sänka priset för att behålla kunderna, behövs reklam för detta Mindre produktförbättringar, kanske ny förpackning
9
Nedgångsfasen Försäljningen sjunker.
Snart dags att ta bort den från marknaden. Marknadsföring: Sänk priset ytterligare, eller gör om till lågprisvara med enklare förpackning eller lägre kvalitet.
10
Produkt Kärnprodukt T ex en iphone, dvs. själva produkten
Kringprodukt (ger ett mervärde till produkten) T ex skal, lurar Men även designen, varumärket, förpackningen Tjänster Garanti, service, leverans, support
11
Produktutveckling, exempel
1904 började en amerikansk tehandlare skicka ut prover till sina kunder i små påsar av silke i stället för att skicka te i lösvikt. Det blev helt enkelt billigare. Meningen var att kunderna skulle öppna påsarna och på vanligt sätt hälla innehållet i tekannan, men de la påsarna direkt i vattnet. Det fungerade utmärkt och TEPÅSEN var född! Produktutveckling genom ett missförstånd!
12
Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.