Ladda ner presentationen
1
Vasaregionens logistikhelhet
2
Agenda Vasek och logistik Vasaregionen och logistik Möjligheter – Utveckling av Vasaregionens logistikhelhet Samarbete mellan Finland och Sverige Wasaline – NLC Ferry AB Nordic Logistic Corridor Kvarken Multimodal Link
3
VASEk oy - Logistik Riitta Björkenheim Logistikexpert +358 44 512 6612
Anna Måtts Logistikexpert Markus Rönnblom NLC Cargo Specialist
4
Undersökningar, analyser, lobbyverksamhet
VASEk oy - Logistik Undersökningar, analyser, lobbyverksamhet Företagsrådgivning och direkt kontakt med industrin Samarbete inom marknadsföring och kommunikation Kuljetus&Logistiikka 2013 Pro Logistiikka 2013 Dagens Industri – Framtidens infrastruktur 2013
5
Vasaregionen och Logistik - Varför Vasaregionen satsar på logistik
Stöder industrins verksamhet: hälften av de stora företagens konkurrenskraft Logistikbranschen växer dubbelt snabbare än BNP Logistikcentra = tillväxtmotor Kilpailukyvyn tukeminen ja ylläpitäminen Kasvun mahdollistaminen Työllistävä ala
6
VASAREGIONEN OCH LOGISTIK ENERGY VAASA
6
7
Vasaregionen och Logistik - En logistikhelhet
8
Möjligheter – Utveckling av Vasaregionens logistikhelhet
Utveckling av Vasaregionens logistikområde, vägförbindelser Utveckling av Vasaregionens järnvägsförbindelser, nationella och internationella förbindelser Utveckling av Vasaregionens nationella och internationella flygförbindelser Vasa hamn Kvarken Multimodal Link LNG Feeder INKA – Hållbara energilösningar - Tanken är att vi inte genomför ett fartygsprojekt och ett separat projekt för logistikområdet, utan att vi bygger en logistikkedja Vasas stads stadsdirektör Tomas Häyry
9
Samarbete mellan Finland och Sverige
10
Wasaline – nlc ferry ab oy
4 januari 2013 Vasa – Umeå 7 dagar i veckan Ropax Lastbilar, trailers, containrar, fabriksnya bilar och chassier, arbetsmaskiner, papperkasetter -> Botnia Marketing
11
NLC – Nordic Logistic corridor
Vasa-Umeå 96 km Via Haparanda och Torneå 840 km Via Åbo km på land och 340 km till hav NLC i framtiden Målet är att stråket ska utvecklas till ett ekonomiskt, miljövänligt och effektivt transportalternativ för regionerna i Sverige, Norge och Finland och därigenom skapa förutsättningar för fortsatta transporter till Ryssland och vidare ut i EU-området. NLC idag Investeringar, marknadsföring, lobbyverksamhet, studier, analyser t.ex. NLC Cargo Specialist
12
NLC – Nordic Logistic corridor
Tre stödben NLC-järnvägsterminal NLC-park Umeå hamn NLC-terminal och Botniabanan invigdes i aug2010 <24 h till hamnar och terminaler i Södra Sverige Förgreningspunkter för materialflöden: Norra Sverige Norge Finland
13
The kvarken multimodal link TEN-T
The kvarken multimodal link TEN-T* – Midway Alignment of the Bothnian Corridor (*Trans-European transport network) Projektet består av två skilda faser: Fas 1 – 2012–2014: Förberedande åtgärder och förstudier, konceptutveckling av en förbättrad transportlänk och infrastruktur på land/i hamnen, design av en ny, miljövänlig färja med tillräcklig isbrytarkapacitet, företrädesvis driven med flytande naturgas Fas 2 – 2015–2017: Att bygga färjan och infrastrukturen inklusive eventuell transport och lagring av flytande naturgas, genomförande av logistiksystemet och dess aktiviteter, rapport över resultat och fynd
14
TACK! Nedre torget 1 A 65100 Vasa Tel. +358 6 317 7600 info@vasek.fi
VASEK på Facebook Voisiko olla mielummin kuva kuin kartta? Kuvan voisi ottaa muutenkin pois.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.