Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIsak Eliasson
1
Bo Dahlbom Professor och forskningschef Sveriges framtid (2007) Aktivera dina medarbetare (2011)
2
De sista 6 åren med Internet
Bloggar, Facebook, Twitter Google, YouTube iPhone, iPad
4
Sverige år 1900
5
Sverige år 2000
6
Det moderna miraklet 200 000 Bnp per person i Sverige 150 000 100 000
5 000 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000
7
Tillväxtens belöning Mindre slit, elände, svält, fattigdom Drägligt arbete, bättre boende, mat Sjukvård, utbildning, kultur, fritid Längre, friskare, rikare, andligare liv
8
Livet blir längre 80 70 Medellivslängd i Sverige 60 50 40 30 20 10
1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000
9
Teknik, tävling, handel Tillväxt
10
Tillväxtsamhället Teknisk utveckling, ständig förändring Ökad handel, ökat resande, transporter Stress, konkurrens, utslagning Miljöförstöring, resursbrist, klimathot
11
En fantastisk Teknikexplosion
18
Den globala femkampen Globalisering: en värld utan gränser
Automatisering: arbetet automatiseras Kommersialisering: marknaden tar över Systemisering: allt hänger samman Rationalisering: kunskap och konkurrens
19
Samhället förändras
20
Marknadssamhället Att leva och arbeta på marknaden
Företag som vardagsbyggare Från fabriker till försörjningskomplex Konsumenter, innovatörer, entreprenörer
21
Ett komplext tekniksamhälle
En överblickbar, föränderlig värld Valfrihet och globalt tjänsteutbud Så mycket kunskap, så lite tid Att finna en plats och behålla den
22
Sveriges utveckling Från inåtvänt fabrikssamhälle Ett folkhem med ordning och reda Till utåtriktat tjänstesamhälle Ett gränslöst företag på global arena
23
Livet på marknaden Från tillverkning till handel, från landsbygd till städer 1800 bodde 3% av oss i städer bodde 13% i städer bodde 50% i städer Livet på nätet är ett liv i staden
24
Livet är ett cocktail-party
25
Tjänstesamhället Online tjänster på nätet En marknad för tjänster
Tjänster för självbetjäning Global utveckling, lokal anpassning
26
Livet är online Teve på nätet, all världens media, alla böcker, kunskapen googlar vi, mobilt arbete, nätuniversitet, elektroniska gemenskaper, bloggar, chatt, skatt, handel och myndigheter på nätet
27
Sociala medier Skvaller, rykten, massrörelser Facebook, wikis, bloggar, YouTube Webb 2.0 och öppen innovation Upplevelser värda att delas
28
Tempot ökar Samhällsutvecklingen tvingar oss att springa allt fortare för att få en plats och behålla den
29
Svensk sjukvård Var god vänta
31
Sjukvård online Från reparationer till säker drift Myndiga medborgare, erfarna amatörer Automatisk diagnos, självbetjäning Hemsjukvård, egenvård, uppsökande vård
32
Vården på marknaden Kollektiv hälsa och individuell konsumtion Ett fantastiskt utbud Småföretagande, innovationer, export Medborgarens journal
33
Skolan börjar Sitt i bänken!
35
Utbildning online Globaliseringens utmaningar
Automatisering och individualisering Samhällsintegrering, kundmedverkan När skolan inte längre är en byggnad
36
Internet och skolan När kunskapen inte finns i skolan
Kunskap som hantverk och handelsvara Benchmarking och innovation Läsa, skriva, räkna blir klipp och klistra Barnarbete och livslångt lärande
37
Exporttjänster Ökad rörlighet, valmöjligheter Sjukvård i Thailand
Utbildning till kineser Utbildning och vård på export
38
Innovation Aktivering
2000-talet Företag Marknad Innovation Aktivering
39
2000-talet Företag
40
Från folkhem till företag
Från offentlig sektor till kunder som betalar Konkurrens och kostnadseffektivisering Stordrift på en alltmera global marknad Vision, mål, strategi, varumärke
41
2000-talet Marknad
42
Monopol
43
Marknad
44
2000-talet Innovation
45
Innovationsarenor Tvärs gamla företagsgränser
Öppna mötesplatser Tvärs gamla företagsgränser Sociala medier, sociala varumärken Inifrån-ut, utifrån-in, ett med världen
47
2000-talet Aktivering
48
Aktiva medarbetare Förr skulle vi kunna utföra våra arbetsuppgifter väl, vara pålitliga, flitiga, punktliga – vi var arbetare, tjänstemän Nu skall vi förstå företagets processer, affär och kunder, förstå mål och mening med arbetet, ha överblick – vi är alla chefer
49
Aktiva medborgare En mogen marknad Kompetenta konsumenter
Aktiva medarbetare Aktiva företag
50
Inget mindre än en ny revolution
Maskiner revolutionerade tillverkningen av varor Internet kan revolutionera utövningen av tjänster
51
Internet och demokratin
Internet och globaliseringen Internet och marknaden Internet och informerade medborgare Internet och aktiva medborgare
52
Förnuft och marknad Samhället är en trädgård, en oas av förnuft och samarbete, i en blind natur dominerad av kampen för överlevnad
53
Kooperation ”samarbete, deltagande, jämlikhet, demokrati, solidaritet, socialt ansvar”
54
Arbetslinje, boendelinje, livslinje
Utveckla, producera, sälja, konkurrera Bygga, bo, umgås, gemenskap Födas, växa, odla, vårda, hållbarhet
55
En lägesbeskrivning Vi har det otroligt bra Det har bara börjat Våra möjligheter är fantastiska Vi står inför stora utmaningar
56
Ökade klyftor Global rättvisa, lokala klyftor Kunskapssamhällets krav Allt mer, allt komplexare teknik Marknadens krav, dominans
57
Teknik, arbete, delaktighet
Tekniken och arbetslivets förändring Från heltid till projekt och uppdrag Resultat, entreprenörskap, innovationer Nätverkande och delaktighet
58
En global världsordning
Vägen till en europeisk union En ny ekonomisk världsordning En ny politisk världsordning Är uppgiften för stor?
59
Early experiments in transportation
60
Vi måste … lyfta blicken
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.